Pædagogisk forebyggelse og forandring

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

For deltagelse i modulet forudsættes gennemførelse og beståelse af modulet "Psykologiske perspektiver på trivsel og velfærd" på 1. semester og modulet "Trivsel - fra begreb til undersøgelse" på 2. semester.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Dette modul styrker kursisternes forståelser af og kompetencer til at designe interventioner og forandringsprocesser, der skaber bedre trivsel og psykologisk velfærd hos børn og unge samt forebygge mistrivsel. Modulet adresserer tematikker om børn og unges (mis)trivsel og psykologisk velfærd, som eksempelvis den digitale verden, børnefællesskaber, familien, dannelse og leg.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:   

  • aktuelle tendenser og udfordringer, der har betydning for børn og unges trivsel  
  • forskellige teorier om, hvordan man skaber bæredygtige miljøer og relationer, der fremmer trivsel i pædagogiske kontekster 
  • relevante metoder til forebyggelse og intervention i egen praksis 

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til:   

  • at kunne vurdere og vælge mellem centrale og aktuelle teorier om forebyggelse og interventioner i en pædagogiske kontekst   
  • at kunne formidle den forskningsbaserede viden om trivsel og velfærdspsykologi i pædagogiske kontekster på en reflekteret og diskuterende vis 

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:   

  • selvstændigt at kunne identificere og analysere relevante problemstillinger som er hensigtsmæssige at forebygge eller udfordringer der kræver intervention 
  • at kunne designe, afprøve og vurdere en afgrænset intervention i egen praksis der forebygger mistrivsel eller fremmer trivsel 
  • at reflektere over egen faglig progression 
  • at kunne vurdere øvrige relevante faggrupper og aktørers rolle i processen

Undervisningsform

Undervisningen består af seminarer og projektvejledning.   

Omfang og forventet arbejdsindsats

Modulet er normeret til 10 ECTS = ca. 270 timer.   

Eksamen

Prøver

Prøvens navnPædagogisk forebyggelse og forandring
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Projektet kan skrives i gruppe eller individuelt. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den skriftlige og mundtlige præstation.   

Pensumramme: 500 siders bundet pensum, og 500 siders vejledergodkendt pensum.

Sidetal:

- 12-15 normalsider ved individuelt udarbejdet projektrapporter
- 8-10 normalsider pr. studerende ved projekter udarbejdet i grupper

Normeret prøvetid: Ved gruppeprøver: 20 minutter pr. studerende samt 10 minutter til votering og karaktergivning pr. gruppe, dog højst 2 timer pr. gruppe. For individuelle eksaminer er prøvetiden 30 minutter inklusive votering og karaktergivning. Den mundtlige prøve indledes med et oplæg fra den studerende, som maksimalt forventes at vare 5 minutter pr. studerende.
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelEducational Prevention and Change
ModulkodeMTP2024VM4
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet