Forandringsagenten og organisatorisk forandring

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

For deltagelse i modulet forudsættes gennemførelse og beståelse af modulet "Psykologiske perspektiver på trivsel og velfærd" på 1. semester og modulet "Trivsel - fra begreb til undersøgelse" på 2. semester.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Enkeltstående indsatser omkring trivsel og psykologisk velfærd indgår ofte i større organisatoriske udviklingsviklingsprocesser og strategier i forhold til for eksempel medarbejdertilfredshed, stress-reduktion, konflikthåndtering eller opbygning af et inkluderende arbejdsmiljø. Dette modul introducerer forskellige forståelser af organisatorisk forandring med særlig fokus på pro-aktiv medvirken og (med-)ledelse i skabelsen af forandringer og sikring af organisatorisk forankring, vidensdeling og innovation i arbejdet med trivsel og psykologisk velfærd.  

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:   

  • teoretiske forståelser af organisatorisk forandring og udvikling i teori og praksis 
  • kompleksitet, paradokser og omskiftelighed som organisatoriske rammevilkår for forandringsinitiativer 
  • aktionslæring og aktionsforskning som forandrende praksis og akademisk undersøgelsesmetode 

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til: 

  • at kunne analysere og vurdere udfordringer og muligheder i organisatoriske forandringsinitiativer, sammenhængen mellem lokale og organisatoriske initiativer  
  • at kunne beskrive og analysere samspillet mellem forskellige forandringsinitiativer  
  • at kunne se enkeltstående forandringsinitiativer i forhold til organisationens overordnede strategi, vision og mission  
  • at kunne diskutere, vurdere og anvende forskellige teoretiske tilgange til planlægning, analyse og evaluering af organisatoriske forandringsinitiativer 

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:   

  • at kunne planlægge og/eller indgå i organisatoriske forandringsprocesser som aktive med- og modspillere  
  • at være kritisk-refleksive forandringsagenter – og forandringsmodtagere 
  • at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden om organisationsudvikling og forandring i egen praksis i forhold til udvikling og fremme af trivsel og psykologisk velfærd.  
  • at kunne vurdere øvrige relevante faggrupper og aktørers rolle i processen 

Undervisningsform

Undervisningen består af seminarer og projektvejledning.   

Omfang og forventet arbejdsindsats

Modulet er normeret til 10 ECTS = ca. 270 timer.   

Deltagerne forventes at læse modulets litteratur svarende til omkring 600 sider. Derudover indgår der mindre forberedelsesopgaver, hvor deltagerne knytter modulets litteratur til deres egen praksis omkring trivsel og psykologisk velfærd.  

Eksamen

Prøver

Prøvens navnForandringsagenten og organisatorisk forandring
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Projektet kan skrives i gruppe eller individuelt. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den skriftlige og mundtlige præstation.   

Pensumramme: 500 siders bundet pensum, og 500 siders vejledergodkendt pensum.

Sidetal:

- 12-15 normalsider ved individuelt udarbejdet projektrapporter
- 8-10 normalsider pr. studerende ved projekter udarbejdet i grupper

Normeret prøvetid: Ved gruppeprøver: 20 minutter pr. studerende samt 10 minutter til votering og karaktergivning pr. gruppe, dog højst 2 timer pr. gruppe. For individuelle eksaminer er prøvetiden 30 minutter inklusive votering og karaktergivning. Den mundtlige prøve indledes med et oplæg fra den studerende, som maksimalt forventes at vare 5 minutter pr. studerende.
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelThe Change Agent and Organizational Change
ModulkodeMTP2024VM3
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet