Trivsel og pædagogisk psykologi

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Dette modul introducerer til relevante teorier indenfor den pædagogiske psykologi, der klæder den studerende på til at forstå komplekse lærings-, udviklings- og tilblivelsesprocesser, og hvorledes disse knytter sig til forskellige trivselsforståelser i pædagogiske kontekster. Derudover giver kurset den studerende redskaber til at foretage en afgrænset empirisk undersøgelse i egen praksis.  

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:   

  • afgrænsede udviklingspsykologiske teorier, læringsteorier og forståelser af forandringsprocesser 
  • forskellige aktuelle teorier om trivsel og velfærdspsykologi hos børn og unge i relevante pædagogiske kontekster 
  • andre relevante faggruppers arbejde på området 
  • relevante metoder til undersøgelser af problemstillinger der knytter sig til trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster 

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til: 

  • at kunne vurdere og vælge mellem de centrale og aktuelle teorier om trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster 
  • at kunne anvende relevante metoder og redskaber til undersøgelse af problemstillinger der knytter sig til trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster 
  • at kunne formidle den forskningsbaserede viden om trivsel og velfærdspsykologi i pædagogiske kontekster på reflekteret og diskuterende vis 

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:   

  • selvstændigt at kunne identificere problemstillinger som er relevante for trivsel og velfærdspsykologi i pædagogiske kontekster  
  • at kunne gennemføre en undersøgelse af en indenfor kurset relevant problemstilling 
  • at skabe et overblik over egne faglige kvalifikationer i forhold til problemfelter inden for disciplinen med henblik på videre faglig kvalificering   

Undervisningsform

Undervisningen består af seminarer og vejledning.   

Omfang og forventet arbejdsindsats

Modulet er normeret til 10 ECTS = ca. 270 timer.  

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTrivsel og pædagogisk psykologi
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Projektet kan skrives i gruppe eller individuelt. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den skriftlige og mundtlige præstation. 

Pensumramme: 500 siders bundet pensum, og 500 siders vejledergodkendt pensum.

Sidetal:

- 12-15 normalsider ved individuelt udarbejdet projektrapporter
- 8-10 normalsider pr. studerende ved projekter udarbejdet i grupper

Normeret prøvetid: Ved gruppeprøver: 20 minutter pr. studerende samt 10 minutter til votering og karaktergivning pr. gruppe, dog højst 2 timer pr. gruppe. For individuelle eksaminer er prøvetiden 30 minutter inklusive votering og karaktergivning. Den mundtlige prøve indledes med et oplæg fra den studerende, som maksimalt forventes at vare 5 minutter pr. studerende.
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelWellbeing and Educational Psychology
ModulkodeMTP2024VM1
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormFølger fakultetets bestemmelser

Organisation

StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet