Masterprojekt

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

Deltagelse i modulet forudsætter gennemførelse og beståelse af alle moduler på 1.-3. semester af uddannelsen.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

På uddannelsens fjerde semester udarbejder den studerende et afsluttende masterprojekt. Emnet godkendes på forhånd af den modulansvarlige på baggrund af en kort emnebeskrivelse og problemformulering.  

Projektet tilknyttes en vejleder. 

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:   

  • udvalgte psykologiske og organisatoriske begreber og forskning relevant for trivsels- og psykologiske velfærdsproblemstillinger, som er baseret på højeste internationale forskning 
  • og forståelse af den trivsels- og psykologisk velfærdsproblemstilling der undersøges i masterprojektet på højeste internationale forskningsniveau 
  • den psykologiske viden på området for på et videnskabeligt grundlag at kunne reflektere over denne viden samt kunne identificere videnskabelige problemstillinger indenfor et eller flere relevante praktiske områder. 

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til: 

  • at anvende sin viden om relevant teori, empiri og forskningsmetode i forbindelse med en selvstændig empirisk eller teoretisk undersøgelse 
  • at kunne vurdere og vælge blandt udvalgte psykologiske videnskabelige teorier, metoder, redskaber og generelle færdigheder 
  • at kunne kritisk reflektere og diskutere forskellige teorier og tilgange til trivsel og psykologisk velfærd 
  • at kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister 

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til at:   

  • sætte sin undersøgelse ind i en relevant teoretisk, empirisk og metodisk kontekst og reflektere kritisk og selvstændigt over sine valg 
  • anvende relevant faglitteratur til at diskutere og validere sin undersøgelse ud fra videnskabelige normer og på videnskabeligt niveau 
  • perspektivere sin undersøgelse i forhold til relevant praksis og på et videnskabeligt niveau 
  • kunne bidrage til organiseringen af et produktivt samarbejde i fællesskab med projektvejlederen 
  • selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering. 

Undervisningsform

Undervisningen består af seminarer.  

Omfang og forventet arbejdsindsats

Modulet er normeret til 15 ECTS = ca. 405 timer.   

Eksamen

Prøver

Prøvens navnMasterprojekt
Prøveform
Speciale/afgangsprojekt
Projektet kan skrives i gruppe eller individuelt. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af den skriftlige og mundtlige præstation.   

Pensumramme: 1500 siders vejledergodkendt pensum.

Sidetal: Masterprojektet skal være på mindst 25 og må højst være på 50 sider pr. studerende, højst 60 sider ved individuelt udarbejdede masterprojekter.

Normeret prøvetid: Ved gruppeprøver: 20 minutter pr. studerende samt 10 minutter til votering og karaktergivning pr. gruppe, dog højst 2 timer pr. gruppe. For individuelle eksaminer er prøvetiden 30 minutter inklusive votering og karaktergivning. Den mundtlige prøve indledes med et oplæg fra den studerende, som maksimalt forventes at vare 5 minutter pr. studerende
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMaster's Project
ModulkodeMTP20246
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
4. semester.
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet