Tværfaglighed og trivsel

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Håndtering af stadigt mere komplekse problemer, hvor hverken problemet eller dets løsninger er åbenlyse eller uproblematiske, kræver ofte inddragelse af en mangfoldighed af interessenter, der hver især bidrager med forskellige professionelle logikker, traditioner og interesser.  
 
I dette fag ser vi nærmere på udfordringer og muligheder ved tværfaglighed og tværgående arbejde. Vi arbejder med samskabelse som metode til udvikling og innovation samt som akademisk undersøgelsesmetode.  

Modulet giver deltagerne teoretiske forståelser af tværfaglighed, tværfagligt samarbejde og interessentsamarbejde i arbejdet med komplekse, faggrænsekrydsende og interdisciplinære problemstillinger inden for trivsel og psykologisk velfærd.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:     

  • tværfaglighed og tværfagligt samarbejde i teori og praksis 
  • teoretisk understøttet forståelse af trivsel og psykologisk velfærd som komplekse problemer karakteriseret af modstridende målsætninger, fagligheder og interesser   
  • stakeholder analyse og interessenthåndtering i tværfagligt samarbejde 

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til: 

  • at kunne analysere og vurdere udfordringer og muligheder i tværfaglige trivsels-/velfærdsproblemstillinger 
  • at kunne beskrive og analysere interne og eksterne stakeholdere 
  • at kunne diskutere, vurdere og anvende forskellige teoretiske tilgange til at håndtere tværfaglighed og komplekse samarbejdsformer i forhold til trivsels/psykologiske velfærdsproblemstillinger  

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:   

  • at kunne reflektere over og italesætte egne fagfaglige forståelsers relevans for dialog med relevante andre i samarbejdet omkring trivsel og psykologiske velfærdsopgaver 
  • at kunne planlægge og indgå i tværfaglige samarbejder omkring trivsel og velfærd i og på tværs af organisationer og forskellige interessentgrupper 
  • at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden om interessentinddragelse og tværfagligt samarbejde 
  • at kunne tage ansvar for implementering af ny viden i praksis i samarbejde med kollegaer og overordnede 

Undervisningsform

Undervisningen består af seminarer og forelæsninger.  

Omfang og forventet arbejdsindsats

Modulet er normeret til 5 ECTS = ca. 135 timer.   

Deltagerne forventes at læse modulets litteratur svarende til omkring 500 sider. Derudover indgår der mindre forberedelsesopgaver, hvor deltagerne knytter modulets litteratur til deres egen praksis omkring trivsel og psykologisk velfærd.  

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTværfaglighed og trivsel
Prøveform
Skriftlig
Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål inden for fagområdet.

Pensumramme: 500 normalsider
Sidetal: 12-15 normalsider
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelInterdisciplinarity and Well-being
ModulkodeMTP20243
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormFølger fakultetets bestemmelser

Organisation

StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet