Trivsel - fra begreb til undersøgelse

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Der introduceres til grundlæggende begreber, som kobles til trivsel og til trivselsdebatten som helhed. Derudover tages der udgangspunkt i samfundsmæssige tendenser som for eksempel social acceleration og relaterer disse tendenser til de trends, vi ser i øjeblikket. Eksempelvis vælger flere at stoppe op og finde alternative måder at leve på, i kontrast til den traditionelle livsførelse. Modulet relaterer disse tendenser til pædagogiske og organisatoriske praksisser. Med dette udgangspunkt diskuteres egen praksis, professionsidentitet og forskellige metodiske greb til at undersøge egen praksis. 

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:   

  • trivselsdebatten og grundlæggende begreber relateret til trivsel  
  • samfundsrelaterede tendenser/ begreber og disses betydning for trivsel og livsførelse 
  • metodiske færdigheder i relation til videnskabelig undersøgelse af egen praksis herunder forskningsdesign, metodiske tilgange, videnskabsteori og PBL-modellen  

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til: 

  • at kunne identificere og analysere trivselstendenser og samfundsmæssige tendenser 
  • på en faglig kvalificeret måde at kunne vurdere og vælge mellem videnskabelige empiriske metoder 
  • at kunne diskutere og anvende metodiske greb på egen praksis

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:   

  • at kunne kritisk reflektere over begrebet trivsel og samfundsmæssige tendenser 
  • at anvende videnskabelige forskningsmetoder i et metodisk velbegrundet empirisk studie og bearbejde problemstillinger af relevans for trivsel

Undervisningsform

Undervisningen består af seminarer og forelæsninger.  

Omfang og forventet arbejdsindsats

Modulet er normeret til 5 ECTS = ca. 135 timer.   

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTrivsel - fra begreb til undersøgelse
Prøveform
Skriftlig
Skriftlig individuel opgave

Pensumramme: 500 sider bundet pensum

Sidetal: 4-5 normalsider
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelWell-being – from Concept to Examination
ModulkodeMTP20242
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormFølger fakultetets bestemmelser

Organisation

StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet