Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulets formål er at give de studerende den viden og de
færdigheder, der kræves for at bruge spildesign og
udviklingsteorier til at designe, prototype, udvikle, spil-teste
samt at evaluere spil og spil-lignende medieoplevelser med et
formål.
Læringsmål
Viden
Studerende som gennemfører modulet vil opnå:
- kendskab til grundlæggende viden og praksis indenfor design og
udvikling af spil
- kendskab til spildesign og -udviklingsteorier samt
spil-produktion, -branchen, -entrepreneurship og -teknologier
(herunder controllere, game engines og
spiludviklingsværktøjer)
- forståelse af praktisk spiludvikling, evaluering og den
‘play-centriske’ tilgang til spilproduktion samt forståelse af
spilkontekst, spilklassifikation samt strukturer og formelle
elementer af spil – i særdeleshed spillere, mål/objektiver,
procedurer, regler, ressourcer, konflikte, afgrænsninger og outcome
samt udfordring, leg, præmis, world building og dramatiske
elementer såsom historie, karakterer og den dramatiske
kurve
Færdigheder
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- anvende spil-udviklings værktøjer til at udvikle spil med et
formål
- anvende viden om spildesign til at gennemføre en spilproduktion
fra idé til pitching af koncept (f.eks. via teaser-videoer) samt at
evaluere completeness og balance, og evaluere spilleroplevelse med
etablerede metrikker
- anvende viden om spils strukturelle, formelle og dramatiske
elementer, systemdynamik, iterativt spildesign gennem playtesting
samt balance i spil til at dokumentere og udvikle spil
Kompetencer
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- analysere og evaluere spiloplevelser
- syntetisere nye originale spildesign samt at planlægge,
organisere og implementere en spil (pre-)produktion
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt
Prøver
Prøvens navn | Spil-design og -udvikling |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |