Modulets indhold, forløb og pædagogik
I dette modul kigger vi på hvor og hvordan mennesker bruger og
interagerer med medieteknologier. Vi arbejder med teorier, metoder
og materiale udviklet i succesfulde designfirmaer såsom IDEO og
Frog Design, som er under fortsat udvikling. De studerende vil
arbejde med multiple evalueringsmetoder som de kan anvende hands-on
i deres fortsatte kritiske refleksion over designprocesser. Modulet
vil give studerende en bedre forståelse for hvorledes valgte
tilgangsvinkler, konceptuelle frameworks og metoder producerer
forskellige mulige analyser til både udvikling, brug og forbedring
af medieteknologier.
Studerende vil forstå og anvende udvalgte bruger-centrerede,
kontekstuelle og situational teorier, heriblandt etnografiske,
psykologiske og sociologiske metoder til analysering af brug af
medieteknologi. Modulet vil dække nogle af de mulige responser
(f.eks. interaktion, reaktion, deliberation, aktivt og passivt
engagement) brugere kan opleve når de forbruger medieteknologier,
og bibringe den studerende metodologiske og analytiske værktøjer
til at analysere disse responser i en given kontekst, og til at
implementere disse værktøjer i deres fremtidige designarbejde.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:
- Forståelse af empirisk og kritisk forskning/undersøgelse,
herunder systematiske kvantitative og kvalitative dataindsamlings-,
analyse- og fortolknings-metoder
- Forståelse af interaktive paradigmer for medieudvikling,
herunder evaluering af de tilgangsvinkler som anvender kvalitative
metodologier, såsom etnografi, grounded theory, case studier,
diskursanalyse, narrativ forskning, diary studier, cultural probes,
og video interaktionsanalyse, samt anvendelse af kvantitative
metoder herunder, f.eks., logging af brug, physiological capture,
eller statistisk analyse
- Forståelse af at anvendte teorier og metoder påvirker dens
evidens som indsamles i medie forskning/studier
- Forståelse af de fysiologiske, statistiske, etnografiske, eller
sociologiske tilgange til studier af kontekstuel adfærd og deres
relevans og betydning for medie design og udvikling
- Forståelse af hvorledes en vifte af etnografiske metoder,
herunder kontekstuel data-indsamling, er brugbare retningslinier
for test og evaluering og iterativt design, som kan implementeres
for bruger-centrerede problemer
Færdigheder
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende en vifte af kvalitative metoder til at kortlægge
bruger-behov, -præferencer, og -muligheder, og analysere og
forklare resultater heraf
- Anvende en vifte af kvantitative metoder, herunder logging og
analyse, statistiske tests, korrelation og cluster-analyse til at
bedømme perception og brugeradfærd
- Anvende observatoriske metoder til situationer som de opstår i
real-tid og evaluere data i relation til slutbruger-grupper
- Evaluere societale, situerede og digitale micro og macro
handlinger i interaktion
- Anvende retningslinier og studiedesigns til at sammensætte
avancerede kvalitative og kvantitative medoder til indsamling og
analyse af data
- Anvende forskellige observatoriske metoder, herunder video
observationer og explorering af brugertilstande (f.eks. fordybet,
engageret, emotionel, behagelig)
- Anvende løsninger på design- og ”situated
context”-problemer
Kompetencer
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- Planlægge, organisere og implementere en fuld cyklus af design,
evaluering og re-design for et virkeligt problem
- Evaluere konsekvenserne af at vælge en specifik tilgangsvinkel,
metode, konceptuelt framework og teori i relation til studier af
medieteknologi
- Analysere fordele og ulemper, muligheder og begrænsninger vedr.
specifikke metoder, f.eks. video-baseret interaktionsanalyse,
diskursanalyse, interviews, spørgeskemaer, storyboards, scenarier,
og vedr. statiske metoder, f.eks. tests, clustering,
korrelationsanalyse, eller forskellige psykologiske eksperimentelle
paradigmer, f.eks. free categorization
- Syntetisere in situ observatoriske strategier, f.eks.
shadowing, participation, video-observation for brugerevaluering og
analyse in kontekst af medieteknologier
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
- afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
- færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt
Prøver
Prøvens navn | Etnografisk inspireret design |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |