Rendering og animationsteknikker

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Rendering er det sidste trin i en computergrafik pipeline og bibringer det endelige udseende til modeller og animationer. 3D computeranimation kombinerer 3D modeller af objekter og bevægelsesbaserede key frames, proceduralt eller interaktivt input. Modulet gør den studerende i stand til at syntetisere (designe, skabe, rendere) billedsekvenser og/eller animationer, og 3D indhold, inklusiv animationer til real-tids applikationer, i henhold til et ønsket visuelt udtryk, ved at anvende state-of-the-art renderingsplatforme.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:

  • Viden om grundlæggende begeber fra radiometri/fotometri
  • Forståelse af ray tracing teknikken
  • Forståelse af forskellen mellem local og global illumination
  • Forståelse af sammenhængen mellem renderingskvalitet og renderingstid
  • Forståelse af camera matching, illumination matching, og High Dynamic Range environment maps til brug for augmentation/compositing
  • Forståelse af modellering, rigging og skinning til animation
  • Forståelse af kinematiske constraints, forward og inverse kinematik til brug for karakter- og procedural animation
  • Forståelse af matematiske begreber til beregning af radiance/luminance niveauer i scener med kendte lyskilder: rumvinkler og integration over sfæriske domæner
  • Forståelse af begreber for procedural animation

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende cinematografiske elementer på renderede sekvenser, dvs. arbejde med kameraeffekter (dybdeskarphed, motion blur, lens flares, etc.) og belysning, for at opnå et ønsket visuelt udtryk
  • Anvende camera matching og image-based illumination til at rendere objekter ind i billedsekvenser
  • Anvende rigging og skinning på 3D modeller og gøre dem anvendelige til rendering, også i real-tids applikationer
  • Anvende forskellige animationsteknikker på modeller, primært til procedural animation, f.eks. forward/inverse kinematik, blending af animationer, morph target animation, per-vertex animation, shape interpolation, blend shapes
  • Anvende state-of-the-art modellerings-/animations-/renderings-værktøjer i et produktions workflow, inkl. eksportering af modeller, key-framed animationer og light maps til real-tids 3D renderingsplatforme, og udnytte proceduralt og interaktivt styret animation
  • Anvende matematisk viden til at forstå/programmere/debugge renderings- og animationsprocesser, såsom sfæriske koordinater, numerisk integration, vektor og matrix beregninger, ligninger for linjer og planer, skæringer, kvadratiske ligninger for cirkler/kugler, trigonometri til beregning af afstande og vinkler, samt position, hastighed og acceleration til procedural animation

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • Syntetisere (designe og skabe) renderede billedsekvenser og/eller real-tids animationer, 3D indhold or eller relaterede assets i henhold til et ønsket visuelt indtryk

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnRendering og animationsteknikker
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Reeksamen: Skriftlig afleveringsopgave
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelRendering and Animation Techniques
ModulkodeMSNMEDB5193P
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i teknisk videnskab (produkt- og designpsykologi)
StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design