Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give den studerende viden, færdigheder og kompetencer inden
for design, udvikling/implementering og evaluering af et artefakt,
såsom en mobil applikation ved at anvende brugercentrerede metoder.
Den studerende skal udvikle sine teoretiske og metodologiske
færdigheder ved at designe en applikation inklusive et
brugerinterface, samt undersøge nye modaliteter for individuel
og/eller gruppe perception, handling og oplevelse. Den studerende
opnår kernekompetencer i brug af udviklings- og designprocesser til
at skabe medieteknologiske artefakter og i at arbejde med
kravspecifikationer udtrukket fra brugerkrav. I denne proces træner
den studerende også sine kompetencer i matematik, programmering og
interaktionsdesign.
Læringsmål
Viden
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- Beskrive nye former for interaktion med den virkelige verden,
datakilder og/eller fysiske/virtuelle modeller
- Forklare hvorledes ”human computer confluence” kan forbedre
fundamentet for fremtidige applikationer af samfundsmæssig
værdi
- Forklare metoderne for planlægning og udvikling af en IT
applikation
- Forklare den iterative natur af interaktionsdesign
Færdigheder
Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:
- Anvende en menneske-centreret design tilgangsvinkel i
konteksten af brug, design, udvikling og evaluering af et nyt
interface
- Designe, planlægge, organisere og udføre et brugerbehov-studie
for en målgruppe
- Analysere hvorledes en valgt målgruppe interagerer i brug af
lignende medieprodukter og artefakter i den virkelige verden, og
anvende dette til nye designs igennem, f.eks., scenarios og
storyboards og senere med tidlige prototyper
- Anvende metoder, værktøjer og teorier til at hjælpe mennesker
til at udforske og forbedre menneskets interaktionsmuligheder og
”awareness” i aktion og interaktion
- Syntetisere tekniske kravspecifikationer som basis for
udvikling af et medieteknologi-projekt
- Designe og implementere et simpelt artefakt baseret på
objektorienteret programmerings-strategier (OOP), modeller og
udviklingsmiljøer
- Designe, planlægge, organisere og udføre standardiseret test af
et artefakt med en målgruppe eller domæneeksperter samt analysere
og diskutere resultaterne heraf
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
- Sætte projektets problemstilling i relevant faglig og
samfundsmæssig kontekst og identificere relevante
interessenter
Kompetencer
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende de opnåede erfaringer med projektledelse i det videre
studie
- Evaluere de etiske perspektiver af ingeniørvidenskab og
videnskab og diskutere implikationerne af ansvarlig, professionel
praksis
- Forklare kvantitative resultater med beskrivende statistik i
tekst og figurer
- Organisere gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder samt
varetage planlægning og gennemførelse af et projekt under
hensyntagen til tidligere erfaringer
- Identificere og udvikle egne behov/muligheder for fortsat
læring indenfor fagområdet
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projektarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Menneske-computer interaktion |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Med til projektdokumentationen hører:
• Skriftlig projektrapport
• Medieteknologisk produkt
• A/V produktion der illustrerer og opsummerer projektet |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |