Introduktion til kreativ digital udvikling

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give studerende en; primært, praksis-drevet introduktion til et kreativt udviklingsmiljø. For at kunne opnå formål vil kurset have en arbejdspakke i fremstilling af 2D/3D-grafik og animation (eksempelvis 3D-modellering), introduktion til programmering af denne 2D/3D-grafik/animation samt samling i kreativt miljø (f.eks. en game-engine). Grunden er at den studerende tidligt i sit studie skal erfare hvorledes man producerer indhold, håndterer det med kode og laver brugbare, interaktive applikationer til en række af platforme, i form af spil og andre anvendelser. Kurset vil derfor være vigtigt som agilt prototype-værktøj til grafiske brugerflader til eksempelvis mobil-applikationer, men også som forløber for indhold og udvikling af eksempelvis Virtual Reality-applikationer.

Kurset vil tage udgangspunkt i computerspil som pædagogisk drivmiddel, og vil forsøge at iværksætte aktiviteter, eksempelvis et ugelangt ‘Game Jam’ eller input fra lokale spil-udviklingsmiljøer til at støtte relevans og motivation for at fuldføre kursus. 

Læringsmål

Viden

Studerende som gennemfører modulet vil opnå:

  • viden om kreativt udviklingsmiljø
  • viden om essentielle koncepter af 2D/3D-grafik og animation, og pipeline mellem 2D/3D-program og udviklingsmiljø
  • kendskab til programmering på begynder-niveau (Basal syntaks, datatyper, variabler, basale operatorer, if strukturer, løkker, tal, karakterer, arrays, strenge, funktioner, filer i/o)

Færdigheder

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • anvende 2D/3D grafik/animations-program til at skabe grafisk indhold
  • anvende kreativt udviklingsmiljø (eksempelvis en spil-engine)

Kompetencer

Studerende som gennemfører modulet vil være i stand til at:

  • udvikle og sammensætte interaktive applikationer der er programmerede og med 2D/3D grafisk indhold

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnIntroduktion til kreativ digital udvikling
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelIntroduction to Creative Digital Development
ModulkodeMSNMEDB1213C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medialogi
StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design