Audio-visuel sketching

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Forstå de fundamentale elementer i kamerabrug og hvorledes disse korresponderer med brug af virtuelle kameraer i 3D modelleringssoftware
  • Forstå de fundamentale principper for belysning af en scene både i virkeligheden og i et virtuelt 3D miljø
  • Kende de grundlæggende elementer i 3D modellering og compositing
  • Kende de grundlæggende 2D og 3D animationsprincipper, historie, teorier og teknikker
  • Forstå begreberne key framing og in-betweens i animation og den praktiske anvendelse af disse
  • Vide hvordan fysiske og virtuelle objekter kombineres i en animeret sekvens
  • Forstå A/V og filmteknikker, såsom editing, framing, billedkomposition, typer af kameraindstillinger, kamerabevægelse, fokus, etc. 
  • Have kendskab til grundlæggende lydoptagelse og -produktion herunder kendskab til forskellige mikrofontyper
  • Have kendskab til grundlæggende fortællemodeller (storytelling) og storyboarding-teknikker i animation af A/V produktioner
  • Have kendskab til produktionsflow i animations og A/V produktioner
  • Forstå skitsering af objekter, karakterer og storyboards samt modellering af fysiske objekter
  • Have kendskab til fysisk prototyping herunder kendskab til, hvorledes 3D modeller klargøres til 3D printing 

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende viden om skitseringer af objekter, karakterer og storyboards samt fysisk modellering af prototyper, animatics og pre-visualiseringer
  • Anvende grundlæggende elementer af key framing til at skabe traditionel animation
  • Anvende viden om 3D design, modellering, animation og belysning til at gengive en computer-animeret scene
  • Anvende viden om principper og teorier for traditionel og 3D animationsteknikker

Kompetencer

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Opnå viden om grundlæggende elementer af software til 3D modellering, animation og A/V produktion
  • Anvende kamera og storytelling teknikker i en produktion
  • Analysere og anvende grundlæggende lys-setups og compositing-teknikker, f.eks. blue screening
  • Evaluere brugen af teknikker og principper i A/V produktioner

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnAudio-visuel sketching
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelAudio-Visual Sketching
ModulkodeMSNMEDB1203A
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medialogi
StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design