Grundlæggende programmering

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

At give den studerende et godt fundament for programmering på forskellige platforme. Den studerende vil også opnå en introduktion til systematisk udvikling af programmet. Den studerende skal tilegne sig en forståelse af grundlæggende begreber og mekanisme i imperative programmeringssprog, således at den studerende kan bruge dette sprog og dets biblioteker til at implementere mindre programmer.

Læringsmål

Viden

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Forstå kontrolstrukturer, både branching (f.eks. if, switch) og loops (f.eks. for, while)
  • Forstå variable, datatyper og datastrukturer (f.eks. arrays, structs)
  • Forstå funktioner, herunder funktionsparametre, funktionsoutput og rekursion
  • Forstå design metodologier for programmering og forstå forskellen mellem god og dårlig programmeringspraksis
  • Forstå top-down og bottom-up problemløsningsstrategier
  • Forstå den grundlæggende arkitektur og terminologi relateret til computere
  • Forstå den grundlæggende terminologi relateret til lagring og processering (bits, bytes, binære og hexadecimale tal, floating point tal, 2-komplement)
  • Forstå den grundlæggende proces i udvikling af et kørbart program i et integreret udviklingsmiljø (IDE) (skrive kode, kompilering, linking, debugging)
  • Forstå de grundlæggende skridt i konvertering af matematiske udtryk til kode (f.eks. trigonometriske funktioner og vektorudregninger)
  • Forstå den grundlæggende 2D geometri bag interaktiv 2D grafik

Færdigheder

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Anvende viden til at designe et simpelt event-drevet interaktivt interface f.eks. et simpelt spil
  • Fortolke og analysere programkode
  • Anvende programmeringsfærdigheder til at implementere input devices såsom tastatur og mus
  • Anvende programmeringsfærdigheder til at designe og implementere grundlæggende funktioner og datastrukturer
  • Anvende indbyggede API funktioner og datatyper til at skabe nye programmer
  • Anvende programmeringsfærdigheder til systematisk softwaredesign og dokumentation
  • Planlægge og udføre systematiske tests af små programmer (f.eks. black og white box test)
  • Anvende programmeringsfærdigheder til at implementere interaktiv 2D grafik
  • Bedømme og diskutere kvaliteten af et givent program
  • Anvende et IDE til softwareudvikling, herunder debugging

Kompetencer

Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til at:

  • Evaluere eksisterende kode, bedømme dets design og foreslå ændringer
  • Løse mindre programmeringsopgaver

Undervisningsform

Se oversigt over undervisningsformer under §17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at kvalificere sig til eksamen, skal den studerende have:
    - afleveret obligatoriske opgaver rettidigt
    - færdiggjort obligatoriske studieaktiviteter rettidigt

Prøver

Prøvens navnGrundlæggende programmering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelIntroduction to Programming
ModulkodeMSNMEDB1194C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medialogi
StudienævnStudienævn for Medieteknologi
InstitutInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design