Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med modulet er at introducere den studerende til det
mest grundliggende lægearbejde, hvor den studerende skal lære at
begå sig i det kliniske miljø. Herunder fastholde og udbygge egen
viden og færdigheder, opsøge og tolke forskningsbaseret viden samt
reflektere over egen præstation og patientens læring i mødet med
lægen.
Læringsmål
Viden
- Kende hospitalets opbygning
- Forstå betydningen af interprofessionelt og tværfagligt
samarbejde
- Forstå det omskiftelige i en uforudsigelig klinisk hverdag
- Kende journalstruktur på hospitalet
- Redegøre for basale kliniske håndgreb
- Demonstrere en grundliggende indsigt i, hvordan almindelige og
kritiske kirurgiske sygdomme præsenterer sig, diagnosticeres og
behandles i samarbejde med anæstesi og parakliniske fag
- Vurdere differentialdiagnoser på et indledende niveau baseret
på fortolkning af anamnese, objektive og parakliniske
undersøgelser
- Redegøre for hyppige og kritiske komplikationer, deres
forebyggelse og behandling
- Beskrive tiltag for optimering og sikring af kvaliteten i
patientforløb
- Forklare relevante patofysiologiske forhold
- Beskrive de patoanatomiske forandringer, der er diagnostisk
grundlag for de almindeligste tilstande inden for de kirurgiske
områder, med præcis terminologi
- Formulere de videnskabelige principper for udforskning af
årsager, forebyggelse og behandling af de almindeligst forekommende
kirurgiske sygdomme
Færdigheder
- Udføre fokuseret anamnese og objektiv undersøgelse i den akutte
situation
- Anvende grundliggende kliniske og parakliniske håndgreb
- Udføre basale kliniske procedurer og førstehjælp
- Udføre kirurgisk håndvask
- Med nogen rutine udføre kirurgisk journaloptagelse med anamnese
og objektiv undersøgelse ved almindelige kirurgiske tilstande
- Lægge en relevant, præliminær undersøgelses- og
behandlingsplan
- Skrive en henvisning til billeddiagnostiske og andre
parakliniske undersøgelser
- Forståelse for samarbejdet med de parakliniske fag
- Kommunikere de praktiske aspekter af parakliniske undersøgelser
til patienten
- Identificere differentialdiagnoser på et indledende niveau
- Tolke resultater af parakliniske undersøgelser
- Forstå og bedømme patientens samlede situation
- Fremlægge struktureret og fokuseret patientresumé og
behandlingsplan til konference
- Udfærdigelse af skadekort
- Forstå og have evne til at bedømme patientens samlede situation
under hospitalsindlæggelse med henblik på udfærdigelse af
epikrise
- Kommunikere tværfagligt og interprofessionelt samt samarbejde
med patienter og sundhedspersonale mhp at sikre kvaliteten i
patientforløb
- Identificere hvilket lægeligt speciale de almindelige tilstande
hører til og forstå patientens samlede forløb
Kompetencer
- Begå sig i det kliniske miljø
- Indgå i kliniske arbejdssituationer, der også kan være
komplekse, uforudsigelige og forudsætte nye løsningsmodeller
- Give og modtage feedback fra/til kolleger med udgangspunkt i
håndtering af en konkret patients problemstilling
- Gennemføre patientkonsultation i kirurgisk
modtagelse/skadestue, i ambulatorium eller på stuegang
- Fungere i basal diagnosticering og behandling af patienter, der
dagligt udredes i kirurgisk regi (skadestue, ambulatorium,
stationær afdeling)
- Fastholde og udbygge egen viden og færdigheder, herunder at
opsøge og tolke forskningsbaseret viden
- Identificere og reflektere over resultater, der går ud over
egen viden og færdigheder og give forslag til relevant
assistance
Undervisningsform
Klinisk ophold og problembaseret undervisning med udgangspunkt i
cases
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendte kliniske ophold og obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Klinisk introduktion, anæstesi og kirurgi |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet