Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Deltaget i modulet Statistik og studiedesign eller Medicinsk
statistik (5. semester)
Modulets indhold, forløb og pædagogik
I dette projektmodul vil de studerende få færdigheder i at
planlægge og afprøve en videnskabelig hypotese. De studerende vil
have ansvaret for at organisere og tilrettelægge projektet under
vejledning og forventes at inddrage original videnskabelig
litteratur samt udvikle deres kompetencer indenfor det at kunne
præsentere videnskabeligt arbejde.
Læringsmål
Viden
- Redegøre for relevant medicinsk viden i relation til projektets
problemstilling
- Forklare forudsætninger og konsekvenser af forskningsbaseret
praksis
- Kendskab til udvalgte videnskabsteoretiske paradigmer med
relevans for lægevidenskaben
- Kendskab til akademiske værdier, normer og
traditioner
Færdigheder
- Formulering og afprøvning af videnskabelig hypotese
- Analysere den valgte problemstilling og argumentere for valg af
metode til nærmere undersøgelse af problemstillingen
- Fremlægge og formidle komplekse resultater og
problemstillinger
- Vurdere egne resultater i relation til hypoteser og resultater
ud fra relevant videnskabelig litteratur og ved hjælp af
databaser
- Identificere behov for ændret læringsstrategi og identificere
konkrete tiltag, der imødekommer ændringsbehovet
- Begrunde valg af studiedesign
Kompetencer
- Forstå og bruge digitale værktøjer til at samarbejde,
kommunikere og udveksle information
- Samarbejde om og styre projekter ved løsning af komplekse
problemstillinger
- Indgå i samarbejde med fagfæller om undersøgelse og løsning af
komplekse medicinske problemstillinger
- Selvstændigt arbejde med videnskabelig medicinsk forskning på
et introducerende niveau
- Reflektere over egen rolle og eget bidrag til arbejdet med
konkret empirisk undersøgelse af medicinsk problemstilling
- Tilrettelægge arbejdet med empirisk undersøgelse af konkrete
medicinske problemstillinger på et introducerende niveau
- Give og modtage feedback fra peers og andre på projektets
faglige indhold
- Reflektere over egen akademisk udvikling
- Diskutere og udforske det medicinske fagområde vha.
videnskabsteoretiske begreber og viden
- Fremlægge projektets indhold og resultater
videnskabeligt
Undervisningsform
Problembaseret projekt
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendte obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet