Faget starter med at introducere formålet med statistik i forhold til medicin. De studerende introduceres for et statistisk program, som kursets eksempler og opgaveløsninger baseres på. Der arbejdes med forskellige statistiske metoder til besvarelse af forskellige spørgsmål og håndtering af forskellige typer variable. Visualisering af data og deskriptiv statistik, samt metoder til statistisk inferens. I gennemgangen af de statistiske metoder lægges der vægt på, hvordan man kan foretage begrundede valg af metoder til at besvare spørgsmål, udførsel af metoderne i praksis ved brug af et statistikprogram og hvordan der drages konklusioner ud fra resultater af den statistiske test. I faget gennemgås også forskellige typer studiedesign, hvordan der kan kontrolleres for bias i studiedesign og hvordan disse studiedesigns hænger sammen med den efterfølgende statistiske analyse.
Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger efterfulgt af opgaveregning, hvor de studerende selv eller i fællesskab arbejder med at anvende kursets emner på konkrete problemer.
Forelæsninger og problembaserede øvelser med beregninger
Se semesterbeskrivelse
Prøvens navn | Statistik og studiedesign |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt modulet
Engelsk titel | Statistics and Study Design |
Modulkode | MEDMN24B5_4 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i medicin |
Studienævn | Studienævn for Medicin |
Institut | Klinisk Institut |
Fakultet | Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet |
Se semesterbeskrivelse