Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Deltaget i Ernæring og endokrinologi (2. semester)
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Det overordnede formål med dette modul er, at de studerende
udvikler viden og færdigheder inden for tilstande og sygdomme, der
udgår fra eller påvirker det gastrointestinale system (leveren,
galdesystemet og mave-tarmkanalen). Desuden introduceres de
studerende til funktionelle, billeddiagnostiske og
laboratoriemæssige metoder, der anvendes i klinikken til at
undersøge og afklare disse tilstande. Modulet inkluderer også
farmakologi i relation til udvalgte tilstande inden for det
gastrointestinale system.
Pædagogisk er dette modul struktureret med forelæsninger, cases,
laboratorie og kliniske øvelser, der danner fundamentet for, at
deltagerne selv kan analysere kliniske udfordringer inden for
leverens og mavetarmkanalens patologiske problemstillinger.
Læringsmål
Viden
- Redegøre for patologi, patofysiologi og behandling af
inflammatoriske tarmsygdomme
- Definere begreber i forhold til mave-tarmblødninger
- Beskrive metoder til visualisering af mave-tarmsystemet
- Kendskab til basal billeddannende-fysik, herunder røntgen,
ultralyd, og MR
- Redegøre for patologi og patofysiologi af malabsorption
- Redegøre for farmakologien af medicin med indvirkning på
kvalme, diarré og obstipation
- Redegøre for viral og alkoholisk hepatitis
- Beskrive de vigtigste konsekvenser af fejlernæring
- Redegøre for pankreatitis
- Redegøre for patologiske tilstande relateret til
peritoneum
- Have kendskab til laboratorieundersøgelsers principper,
tolkning og mulige anvendelse i klinikken
- Redegøre for betydningen af biologisk og analytisk
måleusikkerhed samt begreber som sensitivitet, specificitet og
prædiktive værdier
- Have kendskab til principper til sikring af
patientsikkerhed
- Redegøre for sandsynlige årsager til icterus og blødninger i
mave-tarmkanalen, baseret på anamnese, objektiv undersøgelse og
biokemiske undersøgelser
Færdigheder
- Analysere hvorledes patologiske forhold i mave-tarmsystemet,
herunder også i lever, galdeveje og bugspytkirtel påvirker
fordøjelse og metabolisme
- Analysere beskrivelser af smerte i forbindelse med sygdomme i
fordøjelsessystemet mhp. diagnosticering
- Foreslå relevante undersøgelser til yderligere at verificere
patologiske forhold, baseret på viden om udvalgte alvorlige
sygdomme, der kan ramme fordøjelseskanalen
- Analysere og integrere kliniske og parakliniske parametre som
en del af diagnostisk udredning
- Udføre en ultralydsundersøgelse af abdomen og demonstrere
kendskab om basale indstillinger, valg af transducer og
bevægelser
- Anvende kendskabet til leverens omsætning af farmaka til at
redegøre for medikamentinduceret hepatotoksicitet
- Demonstrere patientcentreret og etisk kommunikation om fund ved
diagnostiske undersøgelser
- Anvende basal viden om anatomi og hvordan forskellige
strukturer (luft, væske, knogle) præsenterer sig på ultralyd, for
at identificere abdominale organer og strukturer
Undervisningsform
Forelæsninger, problembaseret undervisning med udgangspunkt i
cases samt laboratorie og kliniske øvelser
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt modulopgave og obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Fordøjelsessystemet, patofysiologi og diagnostik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet