Modulets indhold, forløb og pædagogik
I modulet gennemgås anatomi, histologi, fysiologi og farmakologi
af reproduktionssystemet. Derudover arbejdes der med de
fysiologiske processer og ændringer i kvinden under graviditeten
(herunder hormonelle ændringer, udvikling af placenta osv.),
Assisteret befrugtning, føtal udvikling og vækst (herunder
udvikling af primære og sekundære kønskarakterer), udviklingen af
føtale malformationer og sexologiske emner relateret hertil.
Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger, workshops og
casearbejde, der dels skal understøtte den studerendes læring og
dels give basis for, at man i casearbejde selv kan analysere
kliniske problemstillinger. De kliniske øvelser og ophold
understøtter de studerendes kliniske færdigheder.
Læringsmål
Viden
- Redegøre for de mandlige og kvindelige kønsorganers anatomi,
histologi og embryonale udvikling
- Beskrive den regionære anatomi af pelvis for både mænd og
kvinder
- Redegøre for mammas anatomi og histologi
- Beskrive pubertetens hormonelle og fysiologiske
forandringer
- Beskrive hormonel regulering af reproduktion og kønshormoners
biokemi
- Redegøre for spermato- og oogenesen
- Redegøre for ovulationen og fertilisationen
- Redegøre for hormonelle og fysiologiske forandringer under
menstruationscyklus og den tidlige graviditet
- Beskrive fysiologiske ændringer under menopausen og
andropausen
- Beskrive lystens og samlejets anatomisk-fysiologiske
grundlag
- Beskrive kønnets og den seksuelle præferences
anatomisk-fysiologiske grundlag
- Beskrive seksuelle udtryk og problemer i forskellige
livsfaser
- Beskrive de hyppigst forekommende seksuelle dysfunktioner samt
deres bio-psyko-sociale grundlag
- Beskrive principperne for farmakologisk behandling af seksuelle
lyst- og rejsningsproblemer
- Redegøre for fertilitetsmønstre
- Beskrive infertilitet: Årsager, behandlinger (herunder
principperne for assisteret reproduktion), psykologiske og
følelsesmæssige aspekter
- Redegøre for systemisk og non-systemisk antikonception
- Beskrive histologi og histogenese af placenta og navlesnor
- Redegøre for betydningen af placentainsufficiens og præmatur
fødsel for barnet
- Beskrive den føtale vækst og udvikling igennem alle
trimestre
- Beskrive nogle udvalgte, forekommende medfødte
misdannelser
- Redegøre for de hyppigste genetiske anomalier mht. type,
patofysiologi samt præ- og postnatal diagnostik
- Beskrive amningens fysiologi
- Redegøre for lovgivningen vedrørende assisteret befrugtning
(”Assisted Reproductive Technology”)
- Redegøre for særtræk ved kommunikation med den gravide
- Beskrive positive og negative sammenhænge mellem sundhed,
trivsel, livsstil og seksualitet samt kende til nøgletal for den
danske befolknings seksuelle adfærd
- Redegøre for svangreomsorg og kende til ræsonnementet bag de
screeningsundersøgelser, den gravide tilbydes
- Kendskab til risikograviditeter med fokus på, hvordan moderens
levevilkår og medicinforbrug under graviditeten kan påvirke
barnet
Færdigheder
- Integrere viden om reproduktionsorganer, kønshormoner og
fertilisation til at forklare principperne for behandling af
infertilitet
- Integrere viden om reproduktionsorganer, kønshormoner og
seksuelle dysfunktioner for at forklare principperne for behandling
af seksuelle lyst- og rejsningsproblemer
- Identificere homo- og biseksuelle samt transkønnedes særlige
sundhedsudfordringer
- Demonstrere kommunikation med en patient i forbindelse med en
følsom undersøgelsessituation
- Optage anamnese på den gravide
- Identificere, søge og behandle information til arbejdet i
patientcentrerede caseforløb
Kompetencer
- Reflektere over de etiske aspekter i forhold til
fertilitetsbehandling
- Identificere og vurdere information relevant for specifikke
patientcentrerede problemstillinger
- Reflektere over de etiske aspekter i forhold til prenatal
diagnostik
Undervisningsform
Undervisningsformen er baseret på PBL-modellen og består af en
kombination af forelæsninger og teoretiske opgaver samt forskellige
gruppeaktiviteter, som har til formål at øge de studerendes
indlæring
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt modulopgave og obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Reproduktion |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet