Modulets indhold, forløb og pædagogik
I dette modul gennemgås centralnervesystemets og det perifere
nervesystems anatomi, fysiologi embryologi og biokemi. Herudover
gennemgås farmakologi med virkning på det autonome nervesystem.
Desuden gennemgås kort almen viden om bevægeapparatet med fokus på
knogler, brusk, led og muskler.
Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger,
laboratorieøvelser, workshops, studiesalsøvelser og casearbejde,
der dels skal understøtte den studerendes læring og dels give basis
for, at man i casearbejde selv kan analysere kliniske
problemstillinger. De kliniske øvelser og ophold understøtter de
studerendes kliniske færdigheder. I modulet er der indlagt et 2
ECTS laboratoriekursus med fokus på forståelse af nerve- og
muskelfunktion.
Læringsmål
Viden
- Beskrive centralnervesystemets og det perifere nervesystems
embryologi, histologi og anatomi
- Redegøre for det perifere nervesystems funktionelle integration
med centralnervesystemet
- Redegøre for nervesystemets fysiologi, herunder den synaptiske
transmission og axon-potentialets udbredning
- Redegøre for centrale neurotransmittere samt beskrive deres
syntese og virkning på respektive receptorer
- Redegøre for basale principper i centralnervesystemets
biokemi
- Redegøre for typer og virkning af lægemidler på det autonome
nervesystem
- Redegøre for anatomi, histologi, embryonale udvikling og
fysiologi af hjernenerverne, herunder sanseapparatet
- Redegøre for anatomi, histologi og fysiologi af huden
- Redegøre for neurokraniets og rygsøjlens anatomi
- Redegøre for embryologi, histologi, fysiologi og anatomi af
brusk, led, knogler og skeletmuskulatur
- Forklare sammenhæng mellem struktur og funktion af
skeletmuskulatur, knogler og led, herunder mekanismerne ved
muskelkontraktion
- Kendskab til udvalgte typer af metoder, der benyttes til
billeddannelse af nervesystemet, sanser og bevægeapparatet
- Beskrive principper bag elektroencephalografi (EEG),
nerveledningsundersøgelse (neuronografi (ENG)) og elektromyografi
(EMG)
- Forklare hvorledes de mest almindelige medfødte defekter i
centralnervesystemet kan opstå, med udgangspunkt i viden om
nervesystemets embryologiske udvikling
- Redegøre for kropssprogets betydning for kommunikation
- Forklare de typiske udfordringer ved kommunikation via 3.
person
- Angive strategier til hensigtsmæssig håndtering af
kommunikation via 3. person
Færdigheder
- Fortolke konsekvenserne af læsioner i de forskellige områder af
centralnervesystemet
- Foretage klinisk neurologisk undersøgelse inkl. undersøgelse af
væsentlige reflekser og hjernenerver
- Anvende digitale platforme til at beskrive histologi og anatomi
af centralnervesystemet, det perifere nervesystem, brusk, led,
knogler og skeletmuskulatur
- Identificere udvalgte organer på billeddannende
modaliteter
- Foretage EEG-, ENG- og EMG-undersøgelse
- Fortolke, analysere og grafisk præsentere EEG-, ENG- og
EMG-signaler
- Anvende strategier til styring af læge-patient-kommunikation
via 3. person
- Identificere elementer fra en udvalgt model for
læge-patient-kommunikation i en konkret situation og foreslå
begrundede alternativer til lægens ageren
- Foretage objektiv undersøgelse på en patient med lidelse
i centralnervesystemet
Kompetencer
- Vurdere betydning af EEG-, ENG- og EMG-signaler
- Vurdere klassiske symptomer fra centralnervesystemet og
bevægeapparatet ved diagnosticering
- Reflektere over eget og patientens kropssprog i forbindelse med
anamneseoptagelse og undersøgelse af patient
Undervisningsform
Forelæsninger, laboratorieøvelser, workshops, studiesalsøvelser,
problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases samt kliniske
øvelser og klinikophold
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt modulopgave og obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Nervesystemet og sanser |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet