Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset vil introducere den studerende til forskellige områder af
psykologien som er delt imellem klinisk psykologi, neuropsykologi
og det psykiatriske domæne med en integreret tilgang. Den
studerende vil i løbet af kurset lære om hjernemekanismer, som er
relateret til vigtig adfærd, kognition, følelser og belønning.
Kurset fokuserer på
1) generel forståelse af mental sundhedsprocessor
2) eksempler fra psykiske sygdomme, for eksempel: Depression,
angst, bipolar disoders, skizofreni, funktionelle
lidelser, spiseforstyrrelser
3) forskellige metoder til vurdering
4) farmakologiske og ikke-farmakologiske behandlingsmuligheder.
Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger, casearbejde og
workshops, der dels skal understøtte den studerendes læring og dels
give basis for, at man i casearbejde selv kan analysere kliniske
problemstillinger. De kliniske øvelser og ophold understøtter de
studerendes kliniske færdigheder.
Læringsmål
Viden
- Beskrive biopsykosociale modeller vedrørende mental sundhed og
sygdom
- Beskrive og forklare begrebet ”stigmatisering”
- Beskrive begrebet ”bevidsthed”
- Viden om modeller for sundhedsadfærd
- Forklare begreberne hukommelse og stress
- Beskrive og forklare begrebet ”funktionelle lidelser”
- Beskrive svære psykiatriske lidelser blandt børn, unge og
voksne
- Beskrive den diagnostiske udredning af psykiatrisk lidelse samt
redegøre for anamneseoptagelse hos patienter med psykisk
sygdom
- Redegøre for basale mekanismer af hjernens
belønningssystem
- Redegøre for rusmidlers afhængighedsskabende effekt
- Beskrive emotionelle tilstande med udgangspunkt i de neurale
grundlag og emotionsregulering
- Beskrive kognitive, sensoriske og placebo-processer
- Beskrive de farmakologiske og ikke-farmakologiske
behandlingsprincipper for psykisk lidelse
- Beskrive klinisk intervention og evidensbaseret terapeutisk
behandling af psykisk lidelse
- Beskrive psykologisk undersøgelse, brugen af psykometriske test
og det diagnostiske interview ved psykiatrisk lidelse
- Redegøre for, hvorledes patientens engagement reflekterer
adgang til behandling
- Forklare sammenhænge mellem mentalt helbred og sygdom
Færdigheder
- Analysere sammenhænge mellem udvalgte psykologiske og
neuropsykologiske processer
- Diskutere sygdomsbilledet hos patienter med psykiske sygdomme i
forhold til teoretisk viden om disse lidelser
- Anvende diagnostiske værktøjer til at beskrive ætiologi,
karakteristika, udvikling, kliniske symptomer og diagnosticering af
udvalgte psykiske lidelser
Kompetencer
- Reflektere over basale reaktions- og copingmønstre forbundet
med opfattelse af sygdom, herunder belastning, stress, krise,
regression og projektion
- Reflektere over stigma i forhold til mentale lidelser og
hvordan forskellige patientgrupper mødes af stigmatisering i
sundhedsvæsenet
- Reflektere over funktionelle lidelsers betydning for individets
funktionsniveau og sundhedsprofessionelles handlemuligheder
- Reflektere over de sværeste psykiske lidelser og for svær
psykiatrisk lidelses betydning for individets funktionsniveau
- Reflektere over udvalgte medikamenter og ikke-medikamenter til
behandling af psykisk lidelse
- Reflektere over det interdisciplinære og tværsektorielle
samarbejde ved psykiatrisk lidelse i forbindelse med udredning og
diagnostik
- Reflektere over den psykologiske undersøgelse i
psykiatrien
- Diskutere rusmidlers betydning for individets funktionsniveau
og sundhedsprofessionelles handlemuligheder
- Reflektere over begreberne empati, compassion og
mindfulness' betydning for såvel patienter som læger
- Redegøre for de særlige kommunikative aspekter ved
anamneseoptagelse hos patienter med psykisk lidelse
Undervisningsform
Forelæsninger, problembaseret undervisning med udgangspunkt i
cases, workshops samt kliniske øvelser og klinikophold
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
Prøver
Prøvens navn | Psykologi og psykiatri |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet