Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er organiseret som et PBL-projekt kombineret med
understøttende undervisning. Modulet er fælles med MEDIS. De
studerende inddeles i grupper af 6 studerende på baggrund af valg
mellem en række initierende problemstillinger udarbejdet af
vejlederne. Hver gruppe tildeles en vejleder.
Modulet introduceres først på semesteret. I selve
projektperioden afholdes understøttende undervisning i form af
oversigtsforelæsninger i epidemiologi, statistisk forståelse,
evidensbaseret praksis, folkesundhed og kvalitetsudvikling.
Pædagogisk tager faget udgangspunkt i principperne for
problembaseret arbejde og har dels fokus på de epidemiologiske og
kvalitetsmæssige elementer, dels færdigheder i akademisk
argumentation og vurdering af viden.
De studerende skal efter projektperioden, men inden afholdelse
af eksamen individuelt besvare en række MC-opgaver på Moodle, som
primært tester videnslæringsmål. Opgaverne skal være bestået inden
eksamen.
Læringsmål
Viden
Epidemiologi, statistik og evidensbaseret
praksis
- Redegøre for rationalet bag evidensbaseret praksis
- Redegøre for begreber af betydning for bedømmelse af
evidens
- Redegøre for klassiske epidemiologiske designs
- Redegøre for epidemiologiske begreber knyttet til beskrivelse
af forekomst af sygdom og til analyse af sygdomsårsager
- Forklare udvalgte statistiske begreber
- Forklare rationalet for brugen af statistik i videnskab
- Redegøre for begreberne tilfældig og systematisk variation,
herunder begreberne bias og confounding og håndtering heraf
- Forklare begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og
p-værdi
- Redegøre for principperne for kvalitativ og kvantitativ
forskning
Folkesundhed
- Redegøre for betydning af livsstil, levevilkår og miljø for
forekomsten af risikofaktorer og sygdom både nationalt og
internationalt
- Beskrive begreberne global sundhed og FN’s 17 mål for
bæredygtig udvikling (Sustainable Development Goals)
- Redegøre for betydningen af udvalgte risikofaktorer for
forekomst af sygdom
- Redegøre for begreber relateret til sundhedsfremme og
forebyggelse
- Redegøre for betydningen af social ulighed i forhold til
forekomst og konsekvenser af sygdom
- Redegøre for betydningen af sundhedsvæsenets uens håndtering af
patientgrupper
Kvalitet og kvalitetsudvikling
- Beskrive sundhedsvæsenets opbygning
- Redegøre for betydningen af kvalitet i sundhedsvæsenet
- Redegøre for metoder til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling
i sundhedsvæsenet
- Redegøre for centrale begreber der anvendes ved
kvalitetssikring og udvikling i sundhedsvæsenet
Færdigheder
- Identificere og argumentere akademisk for en specifik
problemstilling inden for et overordnet folkesundhedsrelateret
tema
- Analysere den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
med henblik på muligheder for forebyggelse, sundhedsfremme eller
kvalitetsudvikling
- Vurdere graden af evidens i forhold til de tiltag, projektet
omhandler
- Anvende referencer i forhold til den udvalgte problemstilling
og i overensstemmelse med videnskabelig praksis
- Formidle projektets arbejdsresultater på en struktureret og
forståelig måde, såvel skriftligt, grafisk som mundtligt
- Redegøre for og systematisk vurdere design og resultater af
videnskabelige artikler, som er centrale for projektet
- Indgå i et projektforløb og reflektere over egen læring
- Benytte relevante redskaber til projektstyring
Undervisningsform
Understøttende forelæsninger og problembaseret
projektarbejde
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt modulopgave og obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Sundhed i samfundet |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet