Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med kurset er at skabe en grundlæggende forståelse for
fordøjelsessystemet og det endokrine system. Med afsæt i anatomi,
embryologi, fysiologi og biokemi vil fordøjelsessystemets organer
og de endokrine organer blive beskrevet og næringsstoffers
nedbrydning, absorption og omsætning vil blive detaljeret
gennemgået. Desuden gives et overblik over den farmakologiske basis
for behandlingen af endokrine sygdomme.
Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger, casearbejde og
studiesalsøvelser, der dels skal understøtte den studerendes læring
og dels give basis for, at man i casearbejde selv kan analysere
kliniske problemstillinger. De kliniske øvelser og ophold
understøtter de studerendes kliniske færdigheder.
Læringsmål
Viden
- Redegøre for anatomi, histologi, fysiologi og embryologi af
fordøjelseskanalen og accessoriske kirtler
- Beskrive tyggemusklernes anatomi og fysiologi
- Beskrive bugvæggen og bughindens anatomi
- Beskrive mekanismerne for dannelse og sekretion af spyt,
mavesyre, galde og pancreassekret
- Beskrive mekanismerne for appetitregulering
- Beskrive årsager til dysfagi
- Beskrive ulcussygdommes patogenese
- Redegøre for lægemidler mod syrerelaterede sygdomme
- Redegøre for de metaboliske processer involveret i nedbrydning,
optag, omsætning og lagring af næringsstoffer
- Redegøre for syntesen af kolesterol
- Redegøre for farmakologisk behandling af
hyperkolesterolæmi
- Angive disponerende faktorer for udvikling af galdesten
- Redegøre for nedbrydning af hæmoglobin
- Redegøre for glykolysen, Krebs’ cyklus og oxidativ
fosforylering
- Redegøre for reguleringen af blodsukkerkoncentrationen
- Redegøre for vitaminers og mineralers rolle og angive eksempler
på mangelsygdomme
- Redegøre for de endokrinologiske organers lokalisering og
væsentligste funktioner
- Definere de forskellige typer af hormoner og give eksempler på
hver type
- Redegøre for overordnede hormonreceptormekanismer og
intracellulær signalering
- Redegøre for hormonel feedback
- Redegøre for anatomi, histologi og embryologi af hypofysen,
hypothalamus, corpus pineale, glandula thyroidea og
parathyroidea
- Redegøre for de hormonelle akser, som udspringer fra
hypothalamus og hypofysen samt målorganerne
- Redegøre for syntesen af hormoner i glandula thyroidea og
parathyroidea
- Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved hypo- og
hyperfunktion af glandula thyroidea
- Redegøre for anatomi og funktionel histologi af binyrerne
- Redegøre for kortikosteroidernes farmakologi
- Beskrive parakliniske undersøgelser ved endokrine sygdomme
- Beskrive de patofysiologiske forhold der fører til kliniske
symptomer ved diabetes mellitus
- Redegøre for farmakologiske interventionsmuligheder ved
henholdsvis insulinkrævende og ikke-insulinkrævende diabetes
mellitus
- Redegøre for kommunens, almen praksis og sygehusets roller i
varetagelsen af kontrol og behandling af kronisk sygdom
- Beskrive betydningen af det tværsektorielle samarbejde for
patientens sygdomsforløb
- Beskrive principper for kvalitetsmonitorering af kroniske
sygdomme i sundhedsvæsenet
- Beskrive principper for udvikling af kliniske vejledninger for
kroniske sygdomme i sundhedsvæsenet
- Beskrive, hvad det kan betyde for patienten at få og leve med
en diagnose på en kronisk sygdom
- Forklare metabolisk syndrom i forhold til ændringer i
metabolisme og fysiologi
- Forklare fysiologiske principper bag diagnostiske algoritmer
for hyper- og hypothyreoidisme
Færdigheder
- Demonstrere forståelse for forholdet mellem ernæring, kroppens
behov og metaboliske processer
- Identificere fordøjelsessystemets forskellige vævstyper i
mikroskopiske præparater
- Sammenligne forskellige hormoners interaktion med
receptorer
- Analysere sammenhængen mellem hormoners interaktioner, de
hormonelle akser og feedbackmekanismer
- Foretage og vurdere en måling af blodsukker
- Udvælge og udføre undersøgelser for udvalgte følgesygdomme til
diabetes
- Vurdere blodprøvesvar relevante for diagnose af
diabetes
- Anvende digitale opslagsværker til at identificere
normalværdier og referencerområder
- Foretage et patientcentreret struktureret interview og relevant
objektiv undersøgelse af en patient med symptomer fra det
gastrointestinale system eller med endokrinologisk
sygdom
Undervisningsform
Forelæsninger, problembaseret undervisning med udgangspunkt i
cases, studiesalsøvelser samt kliniske øvelser og klinikophold
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt modulopgave og obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Ernæring og endokrinologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet