Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemgår systematisk anatomi, histologi,
embryologi og fysiologi af respirationssystemet, det
kardiovaskulære system og nyrerne i det raske menneske.
Emnerne understøttes af en introduktion til farmakologi og det
autonome nervesystem samt af kliniske øvelser og ophold.
Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger, studiesale,
laboratorieøvelser og workshops, der dels skal understøtte den
studerendes læring og dels give basis for, at man i casearbejde
selv kan analysere kliniske problemstillinger inden for
respirationssystemet, det kardiovaskulære system og nyrerne. De
kliniske øvelser og ophold understøtter de studerendes kliniske
færdigheder.
Læringsmål
Viden
- Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af
respirationssystemet, herunder gasudveksling og transport af ilt og
kuldioxid i blodet
- Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af
kredsløbssystemet, herunder hæmodynamik og hjertets
elektrofysiologi
- Beskrive blodets hovedkomponenter og deres funktion
- Redegøre for det autonome nervesystems opbygning og
funktion
- Redegøre for anatomi, histologi, embryologi og fysiologi af
nyrer og urinveje
- Redegøre for anatomi og embryologi af thorax, mediastinum og
diaphragma
- Have viden om lymfesystemets opbygning og funktion
- Redegøre for regulering af væskebalancen og pH
- Redegøre for principperne for konstatering og
præhospitalsbehandling af respirationsstop og hjertestop
- Redegøre for lægemidlers klassifikationer og basale egenskaber
inkl. farmakokinetik og farmakodynamik
- Redegøre for de forskellige administrationsveje og deres
indflydelse på farmakokinetik og farmakodynamik
- Beskrive det normale EKG
Færdigheder
- Identificere de største strukturer i thorax
radiologisk
- Vurdere iltbindingskurven for hæmoglobin
- Vurdere nyrens funktion på baggrund af udvalgte parametre
- Anvende principperne for almindelig livreddende
førstehjælp
- Anvende basalviden vedrørende infektionsforebyggelse ved
patientkontakt
- Foretage basale undersøgelser af respirationssystemet og det
kardiovaskulære system ved hjælp af analoge og digitale
hjælpemidler
- Finde information om lægemidler, farmakokinetik og
farmakodynamik i databaser
- Analysere en læge-patient-interaktion ud fra basale
kommunikationsbegreber
- Anvende principper for læge-patient-kommunikation til at
indsamle information fra en visiteret patient
- Kommunikere med patienter vedrørende lægemidler på basalt
niveau
- Anvende teori om kommunikation i mødet med patienter
Kompetencer
- Inddrage anatomi, fysiologi, histologi, embryologi,
biokemi, cellebiologi vedrørende respirationssystemet,
hjerte-karsystemet samt nyrer og urinveje i arbejdet med
patient-centrerede cases
- Kombinere viden om respirationssystemet, det kardiovaskulære
system samt nyrer og urinveje til at forstå, hvorledes
væskebalancen, blodtrykket og pH reguleres
- Reflektere over egen kommunikation med patient
Undervisningsform
Forelæsninger, problembaseret undervisning med udgangspunkt i
cases, laboratorieøvelser, samt kliniske øvelser og
klinikophold
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendte obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Hjerte, lunger og nyrer - fysiologi og anatomi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet