Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende der gennemfører modulet opnår en forståelse for
barnets udvikling gennem hele graviditeten og de første leveår.
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Kunne redegøre for de hyppigste genetiske sygdomme mht. type
mutation, patofysiologi, præ- og postnataldiagnostik, screening og
behandling.
- Beskrive nogle udvalgte forekommende medfødte misdannelser
- Beskrive den føtale vækst igennem alle trimestre
- Beskrive fødslens endokrinologi
- Beskrive de perinatale ændringer for mor og barn
- Have viden om konsekvenser af præmatur fødsel for barnet
- Have overordnet viden om barnets udvikling i løbet af det
første leveår
- Beskrive barnevæksten og dens fysiologi
- Have viden om almindelige smitsomme
børnesygdomme
Ledelse/administration/organisation
- Have viden om udvalgte områder af lovgivning relateret til
børns trivsel
- Have kendskab til principper for kvalitetssikring og
patientsikkerhed på børneområdet
Sundhedsfremmer
- Have kendskab til svangrekontrol og kende til ræsonnementet bag
de screeningsundersøgelser den gravide tilbydes
- Have kendskab til risikograviditeter, herunder hvordan moderens
levevilkår og medicinforbrug under graviditeten kan påvirke
barnet
- Beskrive neonatalscreening
- Beskrive screeningsundersøgelser i barnealderen
- Gøre rede for indikatorer for børns trivsel
Kommunikator
- Kunne redegøre for særtræk ved kommunikation med den
gravide
- Kunne redegøre for særtræk ved kommunikation med børn
Professionel
- Kunne demonstrere forståelse for etiske problemstillinger
omkring barnets trivsel
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Kunne integrere viden om graviditeten og barnets udvikling i de
tidlige leveår både fra et biologisk og et samfundsmedicinsk
perspektiv
- Kunne foretage superviseret undersøgelse af et barn på
pædiatrisk afdeling med det primære formål at vurdere barnets
somatiske udvikling og almene trivsel
Sundhedsfremmer
- Kunne identificere risikoforhold ved graviditeten ud fra
anamnese og undersøgelse af den svangre
Kommunikator
- Kunne kommunikere med den svangre om hendes
bekymringer
- Kunne optage anamnese på den gravide
Professionel
- Kunne reflektere over de etiske aspekter i forhold til prenatal
diagnostik
Kompetencer
Medicinsk ekspert/lægefaglige
- Have indsigt i graviditetens biologi og de sociale forhold der
omgiver den
- Kunne integrere biologiske og sociale analyser i en vurdering
af barnets trivsel
Undervisningsform
Problem-baseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer.
Prøver
Prøvens navn | Barnets vækst |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Hvis du overvejer at søge ind på uddannelsen, bedes du
kontakte den decentrale
studievejledning.
Hvis du allerede er indskrevet på et semester, bedes du
orientere dig i Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved
faglige spørgsmål eller studiesekretær ved administrative
spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.