Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere viden om:
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere færdigheder i:
Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere kompetencer til:
Fagfelter
Modulet har følgende fagfelter: Retsgrundlag, Levevilkår, trivsel og udvikling, socialfaglig teori og praksis, ledelse, organisationer og forandringsprocesser og videnskabelig metode. . Fagfelterne bidrager til opfyldning af modulets læringsmål. Modulets fagfelter skal være repræsenterede i projektet, men vægtningen af fagfelterne behøver ikke fordeles ligeligt i projektet, ligesom læringsmålene kan være opfyldt i varierende grad for hvert af fagfelterne.
Retsgrundlag (1)
Undervisningen i retsgrundlaget på 3. semester følger op på undervisningen på 1. og 2. semester om forældreansvarsloven og reglerne i serviceloven/barnets lov om forebyggelse, og særlig støtte, herunder indsatser og anbringelse med og uden samtykke. På 3. semester fokuseres særligt på betydningen af de processuelle reglers betydning. Det betyder med andre ord, at fokus er på de formelle krav til sagsbehandlingen og deres betydning i forhold til de materielle krav (indholdet af reglerne) til den trufne afgørelse. I undervisningen lægges op til drøftelse af, hvordan retsgrundlaget, særligt de processuelle krav, har i de konkrete beslutningsprocesser? Det handler især om reglerne om:
Levevilkår, trivsel og udvikling (2)
Der sættes i fagfeltet fokus på problemstillinger og samfundstendenser, der har betydning for udsatte familier, børn og unges levevilkår, trivsel og udvikling. Ligeledes giver fagfeltet indsigt i hvordan forandringsprocesser og udvikling af det sociale arbejdes praksis kan adressere disse problemstillinger og tendenser.
Socialfaglig teori og praksis (3)
Der sættes fokus på kompetencer i at udvikle egen ledelsesstil og/eller kompetencer til udviklingsarbejde, så det sikres, at det sociale arbejde udføres på baggrund af relevant viden. Undervisningen sætter fokus på sammenhæng mellem forskning og praksis og på hvorledes forskellige former for relevant socialfaglig viden kan implementeres i medarbejdernes daglige praksis, så den omsættes til praktisk handling.
Ledelse, organisering, og organisatoriske og forandringsprocesser (4)
Fagfeltet lægger vægt på, at den studerende, med baggrund i en organisationssociologisk forståelse af offentlige organisationer, opnår viden om ledelse og organisering af organisatoriske forandringsprocesser. Der lægges særligt vægt på dynamikker i inter-organisatoriske netværk, nyere ledelsesforskning (ledelse som relationel, som distribueret, og som arbejdspraksis), koblingen mellem forandring og kontekst, samt forskning i forandring som henholdsvis planlagt og emergerende.
Videnskabelig metode (5)
Fagfeltet skal give den studerende kompetencer i selvstændigt arbejde med at opstille, begrunde og afgrænse problemformulering og forandringsmål. Desuden skal den studerende koble eksisterende færdigheder i det problembaserede projektarbejde med nye færdigheder inden for aktionsforskningen, herunder procesledelse, læringscirkler og læringsportfolio.
Undervisnings- og arbejdsformer
Forelæsninger, øvelser/dialog/refleksion, projektseminarer og workshops, opgaveskrivning, læringsportfolio og vejledning.
Prøvens navn | Styring, faglig ledelse og udvikling af praksis - særligt fokus på organisationsudvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Professional Management and Development of Practice - Special Focus on Organizational Development |
Modulkode | MBU20225 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Udsatte Børn og Unge (MBU) |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |