Modulets indhold, forløb og pædagogik
Masterprojektmodulet er placeret på uddannelsens 4. semester og
har et omfang af 15 ECTS-point. Modulet omfatter udarbejdelse af et
masterprojekt om et specialiseret emne omhandlende ikt og læring,
og som ligger inden for ét eller på tværs af flere af de i § 17
angivne moduler. Masterprojektet kan enten udarbejdes som et
analytisk projekt eller som et design- og implementeringsprojekt.
Begge projekttyper forudsætter teoretiske og metodiske
overvejelser. Masterprojektemnet godkendes på forhånd af den
modulansvarlige. Som støtte for de studerendes arbejde med
masterprojektet afvikles undervisning og workshops inden
for:
Læringsmål
Viden
Målet for den studerendes tilegnelse af viden inden for
masterprojektet er, at den studerende efter deltagelse i modulet
skal kunne:
tilegne sig viden om og forståelse af projektets problemstilling
gennem anvendelse af teori og metoder baseret på højeste
internationale forskning inden for feltet ikt og
læring
på baggrund af erkendelsesmæssige, læringsmæssige,
kommunikative, informationsteknologiske, organisatoriske og
didaktiske teorier og metoder identificere, reflektere over og
kritisk forholde sig til problemorienteret
projektpædagogik
Kritisk forholde sig til og reflektere over masterprojektets
problemstilling inden for feltet ikt og læring på et videnskabeligt
grundlag.
Færdigheder
Målet for den studerendes udvikling af færdigheder indenfor
masterprojektet er, at den studerende skal kunne:
med udgangspunkt i de videnskabelige metoder og redskaber inden
for feltet ikt og læring, analysere og vurdere problemstillinger i
masterprojektets kontekst
selvstændigt og kritisk vurdere teoretiske og praktiske
problemstillinger inden for feltet ikt og læring med udgangspunkt i
masterprojektet
i en relevant akademisk genre, formidle og diskutere faglige
problemstillinger og løsningsmodeller, der knytter sig til
masterprojektet
gennemføre, selvstændigt styre, dokumentere og formidle
forskningsbaseret viden igennem det problemorienterede
projektarbejde.
Kompetencer
Målet for den studerendes dannelse af kompetencer indenfor
masterprojektet er, at den studerede skal kunne:
selvstændigt styre og udvikle ikt-baserede læringssituationer,
der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye
løsningsmodeller
selvstændigt igangsætte arbejde i problemorienterede
kollaborative ikt-baserede processer
kritisk reflektere over og begrebsliggøre egen læring og
betingelserne for fortsat faglig
udvikling
på grundlag af erkendelsesmæssige, læringsmæssige,
kommunikative, informationsteknologiske, organisatoriske og
didaktiske teorier og metoder
anvende, evaluere og kritisk vurdere ikt-baseret
læring.
Undervisningsform
Se under § 17 i studieordningen.
Omfang og forventet arbejdsindsats
ECTS-point: 15 = 15 x 27,5 = 412,5 timers studenterbelastning i
alt
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Det er en forudsætning for at indstille sig til prøve i
masterprojektet, at prøverne på forrige semestre er bestået
(kernemoduler og valgmoduler).
Prøver
Prøvens navn | Masterprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Masterprojektet kan udarbejdes som enten a) et teoretisk og
analytisk projekt eller b) udvikling af et produkt med tilhørende
projektrapport.
I begge tilfælde skal projektrapporten være mellem 25 og 60 sider
ved én studerende, mellem 50 og 100 sider ved to studerende og
mellem 75 og 150 sider ved tre studerende. Masterprojektet danner
udgangspunkt for en diskussion mellem de(n) studerende, eksaminator
og censor. Den mundtlige prøve er tilrettelagt som gruppeeksamen
med individuel bedømmelse. Den normerede prøvetid er 45 minutter
ved 1 studerende; 70 minutter ved 2 studerende; 95 minutter ved 3
studerende.
Ved projekttype a) foretages en samlet bedømmelse af
projektrapporten samt den mundtlige præstation, idet hovedvægten
lægges på den skriftlige rapport. Ved projekttype b) foretages en
samlet bedømmelse af det udarbejdede produkt, projektrapporten og
den mundtlige præstation, idet hovedvægten lægges på det
udarbejdede produkt og den skriftlige rapport. Ved bedømmelsen af
præstationen tillægges rapporten og den mundtlige præstation en
vægt på hhv. 2/3 og 1/3. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Projektmodulbeskrivelser opdateres løbende på uddannelsens
hjemmeside