Modulet har arbejdsgruppen eller teamet som omdrejningspunkt. På modulet undervises der i gruppeudvikling og gruppedynamikker såvel som gruppers læreprocesser og organisering. Endvidere præsenteres de studerende for en række interventionsskabeloner, der alle har gruppen som fikspunkt.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Viden om forskellige teoretiske perspektiver på arbejdsgruppen som organisation og undersøgelsesområde
Forståelse af læringsmæssige og kommunikative problemstillinger i relation til grupper og teams
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
At kunne bruge af en bred vifte af interventionsskabeloner med sigte på organisering af arbejdsteams og ledelse af gruppeprocesser.
At kunne vurdere og vælge blandt forskellige teorier og metoder og derigennem etablere dataindsamlingsprocedurer af relevans for dokumentation og undersøgelse af gruppeprocesser.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
At planlægge og gennemføre teamcoaching med henblik på styrkelse af teamets opgaveløsningskapacitet.
At planlægge og gennemføre en undersøgelse af en coachingbaseret intervention i en arbejdsgruppe.
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Coaching og facilitering i grupper og teams |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen tager udgangspunkt i en af én eller flere studerende
udarbejdet projektopgave.
Projektopgaven tager udgangspunkt i en problemstilling fra en konkret organisatorisk kontekst, som den studerende arbejder med i praksis gennem anvendelse af coaching og procesfacilitering med henblik på at skabe udvikling, læring og/eller forandring i en gruppe eller et team. Opgaven skal dokumentere gennemført interventionsforløb og inkluderer analyse af datauddrag fra processen. Opgaven udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende. Produktkrav/sidetal: Min. 12 og max. 18 normalsider ved individuelt udarbejdede opgaver Min. 15 og max. 24 sider ved grupper af 2 studerende Min. 17 og max 36 sider ved grupper af 3 studerende Min. 19 og max 48 sider ved grupper af 4 studerende Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højest i alt to timer ved store grupper. Dvs. 30 minutter i alt ved individuelle prøver inklusiv votering og karaktergivning. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Coaching and Facilitation in Groups and Teams |
Modulkode | MAORC20203 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Master i procesledelse og organisatorisk forandring |
Studienævn | Studienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |