Fagpakken gør den studerende i stand til at kombinere kunstig intelligens med en bred vifte af kvalitative metoder. Den studerende lærer således at udnytte de muligheder, som generativ AI og maskinlæring giver for at analysere og aktivere de store mængder tekst, billeder og lyd, som mange organisationer ligger inde med. Hvordan bruger man for eksempel generativ AI til at skrive analyser af interviews? Hvordan lærer man en chatbot at opføre sig ligesom respondenter? Kan man bruge generativ AI til at opsummere mødetransskriptioner eller gamle rapporter? Kan man få en algoritme til at finde stemninger og motiver på kundernes billeder af en organisations produkter? Kan man bruge deltagernes input på en workshop til at generere nye visuelle prototyper? Kan man få en computer til at forstå lydarkiver som data? Og hvilken betydning får alle de nye teknologiske muligheder for måden, man kan lave kvalitative analyser på?
Fagpakken hjælper den studerende med at svare på den slags spørgsmål og henvender sig således både til kandidater med en baggrund i kvalitative metoder og til IT-faglige kandidater med interesse for behandling af kvalitativt materiale.
Gennem fagpakken skal den studerende opnå viden om:
Gennem fagpakken skal den studerende opnå færdigheder til at:
Gennem fagpakken skal den studerende opnå kompetencer til at:
Undervisningen forløber som en kombination af 1) praktiske øvelser med fokus på, hvordan kunstig intelligens og maskinlæring kan inkorporeres i kvalitative undersøgelsesdesigns, 2) forelæsninger, hvor eksemplariske cases, tekniske begreber og seneste trends gennemgås og præsenteres, 3) workshops omkring metodernes udfordringer og potentialer set fra forskellige teoretiske positioner i den kvalitative litteratur, herunder ved inddragelse af studenteroplæg, og 4) klyngevejledninger af beslægtede studenterprojekter. Der skal udarbejdes en projektrapport, der efterfølgende eksamineres mundtligt.
Prøvens navn | Kunstig intelligens og kvalitative metoder |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen består en mundtlig prøve med ekstern censur på grundlag af
skriftligt arbejde i form af en projektrapport, der er udarbejdet
på baggrund af et gennemført PBL-projekt.
Prøven tager udgangspunkt i en af én eller flere studerende udarbejdet projektrapport, der er udarbejdet på baggrund af et gennemført PBL-projekt. Projektrapporten kan skrives i grupper af op til 5 studerende. Prøven foregår som en diskussion mellem de(n) studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i projektrapporten. Produktkrav / sidetal: Mindst 15 sider og max 20 sider ved individuelt udarbejdede projekter, ved grupper højst 10 sider mere pr. ekstra studerende (dvs. ved to personer højst 30 sider, ved tre personer højst 40 sider, osv.). En normalside svarer til 2400 tegn med mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet f.eks. titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller på et titelblad. Prøvetiden er normeret til 30 minutter for den første studerende og 20 min. pr. gruppemedlem derefter (dvs. 30 min. v. solister, 50 min. for to studerende og 70 min. for tre studerende osv.). Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagpakkens mål med ingen eller få uvæsentlige mangler jf. afsnittet mål og beskrivelsen af viden, færdigheder og kompetencer. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Artificial Intelligence and Qualitative Methods |
Modulkode | MAITOKIKM24 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Master i it, organisation |
Studienævn | Studienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |