Fagets mål er udvikling af deltagernes faglige og personlige ledelseskompetencer. Faget tager sit udgangspunkt i de teoretiske områder, som behandles i de to første enkeltfag, og faget gennemføres sideløbende med de to øvrige enkeltfag. Deltageren får ved dette enkeltfags start mulighed for at arbejde med og forholde sig til en vurdering af ens personlige ledelsesprofil gennem et individuelt forløb med ens faglige vejleder. Vejlederen vil med en blanding af teoretisk faglighed og praktisk erfaring give et nuanceret blik udefra i forholdet mellem ledelsesroller og de opgaver man udfører i egen praksis. Med udgangspunkt i samtaler om ledelsesprofilen modtager den studerende sparring med henblik på udvikling af den enkeltes faglige såvel som personlige ledelseskompetencer, og ligeledes aftales det med denne faglige vejleder, hvilke(n) faglige ledelsesmæssige problemstilling(er), deltageren vil sætte fokus på og arbejde med igennem enkeltfaget, samt hvilke kompetencer, deltageren i særlig grad ønsker at udvikle igennem projektperioden.
Den enkelte deltagers udvikling, såvel fagligt som personligt, demonstreres gennem en projektrapport. Problemstillingen behandles ved inddragelse af teorierne fra de to øvrige enkeltfag. Analyse af erfaringer fra egen praksis skal indgå som en del af projektet.
Efter at have gennemført It-lederen i praksis vil deltagerne have udviklet sine faglige og personlige ledelseskompetencer og være i stand til:
Seminar med teoretiske indlæg og gruppediskussioner, gruppedialog, aflevering af opgaver.
Gennem udarbejdelse af en projektrapport, der tager udgangspunkt i en relevant it-ledelsesmæssig problemstilling, skal deltageren udvikle sine faglige og personlige ledelseskompetencer. Deltageren får tilknyttet en faglig vejleder.
Prøvens navn | It-lederen i praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Faget afsluttes med en individuel mundtlig prøve med ekstern
censur. Eksamen tager udgangspunkt i en projektrapport.
Projektrapporten skal have et omfang af min. 13 og max. 15
normalsider (ekskl. forside, indholdsfortegnelse, kildefortegnelse
og bilag). Der gives karakter efter 7-trins-skalaen. Varigheden af
eksamen er berammet til en halv time inkl. votering.
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på: • at problemstillingen er relevant og præsentationen heraf sammenhængende. • at argumentationen for den valgte teori til belysning og/eller løsning af problemstillingen er logisk og sammenfattet. • at inddragelse af egen praksis og erfaringer er relevant i forhold til problemstillingen. • at opgaven afspejler teoretisk og metodisk viden om det valgte emne/den valgte problemstilling. • at refleksionen af egen ledelsespraksis fremstår sammenhængende og relevant i forhold til problemstillingen og fagets teoretiske områder. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | IT Management in Practice |
Modulkode | MAITOITL324 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
Nærmere oplysning om starttid: https://www.master-it-vest.dk/fagpakker/organisation.html |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Master i it, organisation |
Studienævn | Studienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |