Organisatorisk læring

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med modulet er, at den studerende opnår kendskab til teorier og tilgange, der belyser læring i organisatoriske kontekster samt, at den studerende opnår færdighed i at analysere praksisrelaterede problemstillinger vedrørende organisatorisk læring og læring i relation til organisatoriske kontekster ved hjælp af fagets teorier og tilgange.

Læringsmål

Viden

  • om forskellige tilgange, teorier og analysemodeller til forståelse af organisatorisk læring, læreprocessers dynamik og forholdet til den organisatoriske kontekst, herunder væsentlige teorier om læreprocesser i og på tværs af forskellige typer af organisationer samt analoge og digitale kontekster

Færdigheder

  • at identificere, analysere og kritisk reflektere over organisationers læringsbehov og -muligheder i aktuelle samfundsmæssige, organisatoriske og/eller digitaliserede kontekster
  • at reflektere over og diskutere forskellige tilgange til organisatorisk læring og betydningen af disse for håndteringen af organisationers læring og udvikling

Kompetencer

  • selvstændigt, systematisk og kritisk at kunne formulere og analysere problemstillinger i relation til læring og læreprocesser i organisatoriske kontekster
  • selvstændigt, systematisk og kritisk at kunne reflektere teoretisk over læring og læreprocesser relateret til en bestemt organisatorisk kontekst

Undervisningsform

Vedr. undervisningsformen henvises til studieordningens § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnOrganisatorisk læring
Prøveform
Skriftlig
Opgaven kan skrives individuelt eller i grupper på op til 5 studerende.

Sidetal: Mindst 4 og højst 8 sider pr. studerende ved individuelt udarbejdede opgaver. Mindst 4 og højst 6 sider pr. studerende ved gruppeopgaver.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelOrganizational Learning
ModulkodeMAELF20233
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår og Efterår
Alt efter valg af masterforløb.
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerMaster i læreprocesser (MLP)
StudienævnStudienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet