Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om elementære statistiske metoder til
beskrivelse af data
- Skal have viden om hypotese tests, statistiske fordelinger
- Skal have viden om hvordan man beskriver of analyser variation
af data igennem metoder som konfidensinterval, analyse af variansen
af en stikprøve og imellem stikprøver
- Skal have viden om forsøgsplanlægning
- Skal have viden om, regressions analyse og maskinlæring
- Skal have viden om nogle anvendte måleteknikker som findes
relevant for uddannelsens faglighed
- Gennem modulet forventes den studerende at erhverve viden om
specifik og/eller generisk kommerciel software og/eller relevant
open-source software.
Færdigheder
- Skal kunne anvende statisktiskemetoder til at bestemme
beskrivende statistiske parametre, skal kunne udføre hypotesetests,
bestemme konfidensintervaller og analyse varians i datasæt
- Skal kunne gennemføre en hensigtsmæssig forsøgsplanlægning
- Skal kunne udføre regressions analyse til at bestemme
modelparametre og ligeledes kunne anvende maskinlæring til f.eks.
klassificering af data og forecast.
- Skal kunne analyser data og formidle resultater fra sensorer
som f.eks. strain gages, accelerometre, motion capture og andre
sensorer relevant for uddannelsen faglighed
Kompetencer
- Skal kunne reflektere over resultater opnået fra anvendte
statiske metoder
- Skal kunne indgå i en dialog om valg af målemetode baseret på
dataudbytte. Reflektioners om målepræcision, måleusikkerhed, tid og
penge kan inddrages i dialogen
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Måleteknik, dataregistrering og -analyse |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
under beskrivelsen af semesteret/kurset. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
PBL
Læringsmål i forhold til Problembaseret Læring understøttes gennem
opgaver og gennem kursusstoffets anvendelse i
semesterprojekter.