Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper, med
vejledning.
Projektet kan vælges bredt indenfor uddannelsens fagfelt(er),
herunder maskinteknisk analyse og konstruktion,
materialekarakterisering, procesteknik, automatisering m.v., gerne
med inddragelse af den studerendes egne faglige
specialiseringsinteresser.
Projektet skal godkendes af vejleder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal demonstrere viden om
- relevante tekniske og naturvidenskabelige modeller, teorier og
metoder til analyse og bearbejdning af en valgt
problemstilling
- relevante digitale værktøjer til kommunikation, analyse og
design
Færdigheder
Den studerende skal, med udgangspunkt i en afgrænset
problemstilling, kunne
- analysere og/eller syntetisere en kompleks maskinteknisk
og/eller procesteknisk sammenhæng og identificere kritiske
problemstillinger. Disse kan være separate eller systemiske
- uddrage og isolere en eller flere af de udpegede kritiske
problemstillinger med henblik på nærmere analyse og udvikling
- behandle problemstillingen beregningsmæssigt med opstilling og
inddragelse af naturvidenskabeligt funderede ingeniørtekniske
modeller (numeriske og/eller analytiske)
- evaluere resultater og sammenfatte disse i en
konklusion
Kompetencer
Den studerende skal selvstændigt kunne varetage
- opbygning af en projektrapport efter fagområdets normer og
formidle projektets problemstilling og resultater skriftligt og
mundtligt på en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
- identifikation af de relevante interessenter for projektets
problemstilling og kontekst og tilgodese disses interesser
- systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i forbindelse
med problemanalyse og –formulering.
- valg, beskrivelse og anvendelse af relevante tekniske modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling
- Opstilling af entydige krav og vurdérbare ønsker til en samlet
løsning
- Specificering af metode til kvantitativ vurdering af løsningen
jævnfør de opstillede krav og ønsker
- Løsningsgenerering fra konceptniveau til detaljedesign ved en
kombination af syntesemetodik og løsningsiteration
- systematisk valg af materialer og fremstillingsprocesser
- Identifikation af funktionskritiske detaljer og komponenter,
samt valg af passende analyse- og dimensioneringsmetoder
- Kritisk evaluering af begrænsninger i de anvendte metoder i
projektkonteksten
- formidling af projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser
på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde
- Dokumentation af konstruktionsarbejde gennem målsatte tegninger
og 3D-modeller
- organisering af gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder
samt varetage planlægning og gennemførelse af et projekt med
udgangspunkt i tidligere erfaringer
- identifikation og udvikling af egne behov/muligheder for
fortsat læring indenfor fagområdet
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |