Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projekt bygger videre på viden opnået på 1.- 5. semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal ved inddragelse af mindst to væsentlige ingeniørmæssige
fagligheder redegøre for, hvordan disse forskellige faglige
discipliner hhv. påvirker og afhænger af hinanden.
Færdigheder
- Skal med udgangspunkt i en velafgrænset problemstilling kunne
designe et mekanisk system, der skal opfylde en række krav f.eks.
mht. pris, lav vægt, dynamisk performance, styring og regulering,
materiale- og procesvalg.
- Skal kunne udarbejde en kravspecifikation indeholdende bl.a.
krav til funktionalitet og performance.
- Skal kunne opsøge og udarbejde en løsning, og præsentere den i
form af skitser, diagrammer, tekniske tegninger samt virtuelle og
evt. fysiske prototyper.
- Skal kunne dokumentere løsningen beregningsmæssigt med hensyn
til performance og funktionalitet. Dette kan indebære både en total
dynamisk model af det samlede system (regulering - aktuering -
mekanik), lineariserede modeller af reguleringen samt
faststofmekaniske modeller af delsystemer og
enkeltkomponenter.
- Skal kunne dokumentere en løsning produktionsmæssigt med hensyn
til materiale- og procesvalg. Dette kan indebære bl.a. at
proceskæden beskrives fra råmateriale/halvfabrikata til færdig
komponent for samtlige væsentlige dele.
- Skal kunne dokumentere en løsning økonomisk; dette omfatter en
kalkulation af fremstillingsprisen per enhed samt en
forretningsplan for en realistisk serie- eller
masseproduktion.
Kompetencer
- Skal for et forholdsvis kompliceret produkt kunne anvise
hvordan det specificeres, konstrueres, styres og produceres, og på
professionel vis kunne dokumentere dette.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt
5-6 medlemmer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |