Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden om modellering af fysiske systemer og linearisering
af disse
- Have forståelse for lineære reguleringssystemers dynamiske og
stationære opførsel
- Have forståelse for lineære systemers stabilitet
- Have viden om frekvensrespons- og rodkurveanalyse af lineære
systemer
- Have viden om designteknikker for klassiske lineære
regulatorer
- Have viden om tilstandsmodellering og tilstandsregulering
- Have viden om tilstandsobservering til estimering af et systems
tilstande
- Have viden om kontinuerte og diskrete
reguleringssystemer
Færdigheder
- Kunne opstille modeller af dynamiske systemer i form af
blokdiagrammer, overføringsfunktioner og på tilstandsform
- Kunne opstille en lineær tidsinvariant approksimation af et
ikke lineært system
- Kunne analysere et systems respons og stabilitet i både tids-
og frekvensdomænet
- Kunne designe lineære regulatorer, herunder lag, lead, og PID
regulatorer i både Laplace- og frekvensdomænet
- Kunne designe lineære regulatorer vha. fuld
tilstandstilbagekobling
- Kunne designe tilstandsreguleringer med integralvirkning
- Kunne designe tilstandsreguleringer med servostyring
- Kunne omskrive kontinuerte reguleringer til
diskrettidsform
Kompetencer
- Skal kunne opstille performancekriterier for
reguleringssystemer
- Skal kunne udvælge passende regulatorer og beregne og vurdere
deres indflydelse på systemresponsen
- Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i
forbindelse med grundlæggende reguleringsteknik
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde med en professionel tilgang inden for grundlæggende
reguleringsteknik
- Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring inden for grundlæggende reguleringsteknik
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Analyse og regulering af dynamiske systemer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
under beskrivelsen af semesteret/kurset. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
PBL
Læringsmål i forhold til Problembaseret Læring understøttes gennem
opgaver og gennem kursusstoffets anvendelse i
semesterprojekter.