Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper, med
vejledning.
Projektet omfatter design eller redesign af dynamiske systemer
med fokus på styring og regulering
Projektet skal godkendes af vejleder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal demonstrere viden om
- relevante tekniske og naturvidenskabelige modeller, teorier og
metoder til analyse og bearbejdning af en valgt
problemstilling
- valg og sammensætning af systemiske komponenter med henblik på
en ønsket dynamisk systemrespons
- relevante digitale værktøjer til kommunikation, analyse og
design
- analog og digital regulering
- teoretisk analyse og design af reguleringssløjfer med henblik
på dynamisk respons og robusthed
Færdigheder
Den studerende skal, med udgangspunkt i projektet, kunne
- karakterisere og i detaljen specificere en tilsigtet
kinematisk/dynamisk systemrespons
- vælge styring-/reguleringsstrategi til opfyldelse af
performancespecifikationer
- argumentere for valg af delkomponenter samt
dimensionere/specificere disse med udgangspunkt i
funktionalitet
- implementere sensorer der måler styrings-/reguleringsteknisk
centrale tilstande i et fysisk system
- opstille en simuleringsmodel af systemet, analysere og
forudsige dynamisk respons og validere modellen ved brug af
eksperimenter
- dokumentere en konstruktion ved hjælp af målsatte tekniske
tegninger og 3D digitale modeller
- for udvalgte delkomponenter foretage materialevalg og angive en
sandsynlig procesrække til fremstilling
- verificere kritiske, geometrisk ikke-trivielle detaljers styrke
og stivhed ved hjælp af analytiske og/eller numeriske
metoder
Kompetencer
Den studerende skal kunne varetage
- opbygning af en projektrapport efter fagområdets normer og
formidle projektets problemstilling og resultater skriftligt og
mundtligt på en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
- identifikation af de relevante interessenter for projektets
problemstilling og kontekst og tilgodese disses interesser
- systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i forbindelse
med problemanalyse og –formulering
- valg, beskrivelse og anvendelse af relevante tekniske modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling
- opstilling af entydige krav og vurdérbare ønsker til en samlet
løsning
- specificering af en metode til kvantitativ vurdering af
løsningen jævnfør de opstillede krav og ønsker
- kritisk evaluering af begrænsninger i de anvendte metoder i
projektkonteksten
- formidling af projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser
på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde
- organisering af gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder
samt varetage planlægning og gennemførelse af et projekt med
udgangspunkt i tidligere erfaringer
- identifikation og udvikling af egne behov/muligheder for
fortsat læring indenfor fagområdet
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Dynamiske systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |