Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper, med
vejledning.
Projektet omfatter design eller redesign af automatisering
Projektet skal godkendes af vejleder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal demonstrere viden om
- relevante tekniske og naturvidenskabelige modeller, teorier og
metoder til analyse og bearbejdning af en valgt
problemstilling
- systemiske komponenter og kontekstuelle og økonomiske kriterier
ved valg af automatiseringsløsninger
- relevante digitale værktøjer til kommunikation, analyse og
design
- metoder og værktøjer til design af
automatiseringsløsninger
Færdigheder
Den studerende skal, med udgangspunkt i en velafgrænset
proceslinje, kunne
- designe og implementere en automatisering, der skal opfylde en
række krav relateret til eksempelvis cyklustid, dynamisk
performance og kvalitetsstyring
- implementere sensorer der måler styringsteknisk centrale
tilstande i et fysisk system
- databehandle sensorsignaler til styring af systemets
tilstand
- anvende modeller til løsning af automatiseringsopgaven,
herunder implementere krav baseret på systemets dynamiske
karakteristika
- Argumentere for valg af delkomponenter samt
dimensionere/specificere disse med udgangspunkt i
funktionalitet
- dokumentere en løsning ved hjælp af digitale modeller
- for udvalgte delkomponenter foretage materialevalg og angive en
sandsynlig procesrække til fremstilling
- Verificere kritiske, geometrisk ikke-trivielle detaljers styrke
og stivhed ved hjælp af analytiske og/eller numeriske
metoder
Kompetencer
Den studerende skal kunne varetage
- opbygning af en projektrapport efter fagområdets normer og
formidle projektets problemstilling og resultater skriftligt og
mundtligt på en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
- identifikation af de relevante interessenter for projektets
problemstilling og kontekst og tilgodese disses interesser
- systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i forbindelse
med problemanalyse og –formulering
- valg, beskrivelse og anvendelse af relevante tekniske modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling
- opstilling af entydige krav og vurdérbare ønsker til en samlet
løsning
- specificering af en metode til kvantitativ vurdering af
løsningen jævnfør de opstillede krav og ønsker
- kritisk evaluering af begrænsninger i de anvendte metoder i
projektkonteksten
- formidling af projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser
på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde
- organisering af gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder
samt varetage planlægning og gennemførelse af et projekt med
udgangspunkt i tidligere erfaringer
- identifikation og udvikling af egne behov/muligheder for
fortsat læring indenfor fagområdet
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Automatisering |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |