Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre viden opnået på 1.- 4. semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal med udgangspunkt i en udvalgt dynamisk relateret
problemstilling kunne formulere en problemstilling, der kræver en
automatisk regulering (feedback styring) for at kunne opfylde en
række krav.
- Skal kunne definere krav, typisk knyttet til begreber som
nøjagtighed, hurtighed (respons), robusthed og stabilitet til en
automatisk regulering.
- Skal kunne løse en automatisk problemstilling ved brug af
teoretisk analyse og design af en reguleringssløjfe og evaluering
af forskellige reguleringsparadigmer.
- Skal kunne anvende klassisk feedback regulering, feedforward
regulering, modelbaseret regulering og kombinationer
heraf.
Færdigheder
- Skal kunne forstå et fysisk system, lave en matematisk model
baseret på fysiske love og eksperimentelt bestemme og/eller
validere modelparametre.
- Skal kunne opstille performancespecifikationer beskrevet enten
i tidsdomænet (stigetid, oversving, stationære fejl etc.) eller i
frekvensdomænet (båndbredde, resonans etc.)
- Skal kunne opstille en simuleringsmodel af systemet, analysere
og prediktere dynamisk respons og validere modellen ved brug af
eksperimenter.
- Skal kunne opstille lineære differentialligninger.
- Skal kunne benytte styring-/reguleringsstrategi til opfyldelse
af performancespecifikationer.
- Skal kunne implementere et reguleringssystem (analogt/digitalt)
og eksperimentel evaluere og validere af dets performance.
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant litteratur, benytte korrekt fagsprog og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner.
- Begrunde valg af litteratur, metoder, modeller og andre
redskaber benyttet i projektarbejdet, samt vurdere projektets
problemstilling i relevant faglig, samfundsmæssig, økonomisk og
teoretisk kontekst samt i relation til faglitteraturen.
Kompetencer
- Skal kunne demonstrere et solidt teoretisk reguleringsteknisk
fundament, bl.a. fokuseret på hvordan styringen/reguleringen kan
implementeres digitalt og hvilke implementeringsmæssige aspekter
der er forbundet hermed.
- Skal kunne anvende reguleringsteorien til at specificere
performancekriterier.
- Skal kunne designe (syntese) lineære regulatorer, baseret på
reguleringstekniske metoder og teorier.
- Skal kunne redegøre for de anvendte begreber, teorier og
metoder til at beskrive og analysere konkrete applikationer.
- Skal kunne implementere designede regulatorer digitalt og kunne
analysere effekten af den digitale implementering.
- Skal kunne forstå de fysiske begrænsninger, der er relateret
til forskellige aktueringer og regulatordesign.
- Varetage planlægning og gennemførelse af et projekt og håndtere
komplekse og udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet
samt bidrage til projektgruppens arbejde og resultater.
- Identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling og læring
indenfor fagområdet.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt 6
medlemmer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design af reguleringssystemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |