Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper, med
vejledning.
Projektet omfatter design eller redesign af udstyr som udfører
en bestemt proces i en fremstillings- eller testsammenhæng,
hvorigennem fordres transformation eller kvalitetsregistrering af
råvare eller indgående emne. Eksempler herpå kan være
støbeprocesser, varmebehandling/hærdning af metalkomponenter,
fremstilling af kompositstrukturer, montage/demontage, test af
materialer o.m.a. Projektet bør understøttes af laboratoriearbejde
med en fysisk procesmodel.
Projektet skal godkendes af vejleder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal demonstrere viden om
- relevante tekniske og naturvidenskabelige modeller, teorier og
metoder til analyse og bearbejdning af en valgt
problemstilling
- relevante digitale værktøjer til kommunikation, analyse og
design
- specifikke procestekniske og fremstillingsmæssige
problemstillinger knyttet til projektet
- procesteknisk materialekarakterisering
Færdigheder
Den studerende skal, med udgangspunkt i projektet, kunne
- sætte projektets problemstilling i relevant kontekst og
identificere relevante interessenter.
- foretage systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i
forbindelse med problemanalyse og –formulering.
- Opstille entydige krav og vurdérbare ønsker til en samlet
procesteknisk funktion, herunder procestid og
procesomkostninger
- Argumentere for valg af delkomponenter samt dimensionere disse
med udgangspunkt i funktionalitet
- dokumentere en konstruktion ved hjælp af målsatte tekniske
tegninger og 3D digitale modeller
- for udvalgte delkomponenter foretage materialevalg og angive en
sandsynlig procesrække til fremstilling
- Verificere/modellere kritiske, geometrisk ikke-trivielle
detaljers fysiske egenskaber ved hjælp af eksempelvis
elementmetode
- Specificere en metode til kvantitativ vurdering af
proceskvaliteten jævnfør de opstillede krav og ønsker
- vurdere procestid og omkostninger forbundet med drift og
afskrivning
- designe og/eller etablere en fysisk eksperimentel opstilling
til verifikation og modellering
Kompetencer
Den studerende skal kunne varetage
- opbygning af en projektrapport efter fagområdets normer og
formidle projektets problemstilling og resultater skriftligt og
mundtligt på en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner.
- valg, beskrivelse og anvendelse af relevante tekniske modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling.
- Kritisk evaluering af begrænsninger i de anvendte metoder i
projektkonteksten
- formidling af projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser
på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde.
- organisering af gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder
samt varetage planlægning og gennemførelse af et projekt under
hensyntagen til tidligere erfaringer
- identifikation og udvikling af egne behov/muligheder for
fortsat læring indenfor fagområdet.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Fremstilling og processer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |