Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for elementære mekanisk-fysiske begreber
som kinematik, kinetik, mekanik, statik og dynamik.
- Skal have kendskab til elementære begreber for mekaniske
systemer som frihedsgrader, globale og lokale koordinatsystemer,
rotationsmatricer og rumvinkelsystemer.
- Skal kunne gøre rede for generaliserede reaktionskræfter,
koblede kinematiske og kinetiske ligninger.
- Skal have grundlæggende viden om simple masse-fjeder-dæmper
systemers egenskaber, såsom egenfrekvenser.Skal kunne redegøre for
2D kinematiske bindinger (rotationsled, translationsled, og
sammensatte led).
- Skal kunne redegøre for bevarelse af energi, impuls og
impulsmoment.
Færdigheder
- Skal kunne gøre rede for generaliserede reaktionskræfter,
koblede kinematiske og kinetiske ligninger.
- Skal kunne opstille fritlegemediagrammer for mekaniske
systemer
- Skal kunne opstille bevægelsesligninger og ordinære
differentialligninger for simple masse-fjeder-dæmper systemer og
løse disse numerisk.
- Skal kunne opstille ligningerne for hastighed og
acceleration.
- Skal kunne opstille og løse bevægelsesligningerne for frie
bevægelser af stive legemer og bevægelsesligningerne for
kinematiske bundne stive legemer i 2D.
Kompetencer
- Skal kunne anvende passende metoder til løsning af tvungne
svingninger af mekaniske systemer med en eller to
frihedsgrader.
- Skal kunne anvende begreber, teorier og metoder for mekaniske
stiv-legemesystemer, og systematisk kunne opstille
bevægelsesligningerne for komplekse mekaniske systemer.
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Grundlæggende dynamik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
under beskrivelsen af semesteret/kurset. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
PBL
Læringsmål i forhold til Problembaseret Læring understøttes gennem
opgaver og eksempler og gennem kursusstoffets anvendelse i
semesterprojekter.