Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projekt bygger videre på viden opnået på 1.- 2. semester eller
tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have forståelse for en eller flere industrielle
fremstillingsprocesser herunder emnekvalitet og
processtabilitet.
- Skal have forståelse for industrielle procesmaskiner og
procesanlægs virkemåde.
- Skal have forståelse for, procesmodellering herunder
modelopstilling og -verifikation.
- Skal have forståelse for, sammenhængen mellem relevante
procesvariable og deres indflydelse på processtabiliteten og
emnekvaliteten.
Færdigheder
- Skal kunne redegøre for typiske procesfejl/begrænsninger og
deres relation til materiale, procesdesign og procesparametre.
- Skal kunne udvælge og måle relevant procesdata (som danner
grundlaget for modelverifikation).
- Skal kunne redegøre for, hvordan en industriel proces kan
overvåges og verificeres, herunder kunne realisere dataopsamling
fra produktionsudstyr eller lignende opstilling.
- Skal på baggrund af estimerede, relevante procesparametre kunne
redegøre for valg af en passende procesmaskine.
- Skal kunne forholde sig kritisk til proceskapabilitet
(forholdet mellem toleranceområdet og procesvariation og
begrænsninger).
- Skal for en given proces og tilhørende procesmaskine eller
produktionslinje kunne anslå en realistisk omkostning per
produceret enhed.
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant litteratur, benytte korrekt fagsprog og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner.
- Begrunde valg af metoder, modeller og andre redskaber benyttet
i projektarbejdet, samt vurdere projektets problemstilling i
relevant faglig og teoretisk kontekst.
Kompetencer
- Skal for komponenter kunne beskrive proceskæden fra
råmateriale/halvfabrikata til færdig komponent set i forhold til et
forventet produktionsvolumen.
- Skal kunne realisere en relativ simpel proces i laboratoriet,
opstille en model af processen, og på basis af modellen fastlægge
hvad der skal måles/kontrolleres under processen, samt kunne
udarbejde et EDB-program til styring og/eller verifikation af
processen.
- Varetage planlægning og gennemførelse af et projekt og håndtere
komplekse og udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet
samt bidrage til projektgruppens arbejde og resultater.
- Identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling og læring
indenfor fagområdet.
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper med maksimalt 6
medlemmer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Procesanalyse og -styring |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |