Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projekt bygger videre på viden opnået i løbet af uddannelsens 1.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper, med
vejledning.
Gennem en overskuelig designopgave, med umiddelbar relevans for
inddragelse af maskinteknisk grundfaglighed, introduceres
deltagerne til udviklingsarbejde i ingeniørfaget med en systematisk
tilgang til funktionsbetingede kriterier og med behørig inddragelse
af værdi- og kvalitetskriterier.
Projektet skal godkendes af vejleder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal demonstrere viden om
- relevante tekniske og naturvidenskabelige modeller, teorier og
metoder til analyse og bearbejdning af en valgt
problemstilling
- relevante digitale værktøjer til kommunikation, analyse og
design
- forskellige fremstillingsprocesser og deres betydning for
værdi- og kvalitetskriterier (eksempelvis styktal, bæredygtighed,
komponenters interaktion m.v.)
- materialevalg, montage- og adskillelsesprocesser, og deres
betydning for designvalg og bæredygtighed
- dokumentation af en design-/konstruktionsproces
Færdigheder
Den studerende skal, med udgangspunkt i projektet, kunne
- sætte projektets problemstilling i relevant faglig og
samfundsmæssig kontekst og identificere relevante
interessenter
- foretage systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i
forbindelse med problemanalyse og –formulering.
- indarbejde udvalgte værdi- og kvalitetskriterier i en
designproces, herunder formulere opfyldelse af kriterier i krav og
ønsker
- dokumentere udvalgte dele af en konstruktion ved hjælp af
målsatte detailtegninger og digitale 3D modeller
- foretage en kritisk vurdering af relevansen af den indhentede
viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de valgte
modeller, teorier og/eller metodernes egnethed
- for udvalgte delkomponenter angive det nødvendige antal
procestrin for dets fremstilling, samt estimere tidsforbruget for
de enkelte procestrin, og på den baggrund estimere omkostningerne
for delemnets fremstilling
- gennemføre en metodisk og konsekvent faglig vurdering af de
opnåede resultater og disses pålidelighed og gyldighed
- opbygge en projektrapport efter fagområdets normer og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
Kompetencer
Den studerende skal kunne varetage
- valg, beskrivelse og anvendelse af relevante tekniske modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling.
- formidling af projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser
på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde.
- organisering af gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder
samt varetage planlægning og gennemførelse af et projekt under
hensyntagen til tidligere erfaringer
- identifikation og udvikling af egne behov/muligheder for
fortsat læring indenfor fagområdet
Undervisningsform
Projektet gennemføres i projektgrupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 10 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 300 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Produktdesign |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |