Modulets indhold, forløb og pædagogik
En bred vifte af designparametre påvirker forretningsystemer og
andre industrielle driftssystemers performance. Modellering og
simulering kan anvendes til at afprøve forskellige scenarier og
belyse effekten af forskellige designvalg. Kurset klæder dig på til
at:
- Forstå og analysere et eksisterende industrielt system (eks
service/produktion/logistiksystemer) gennem case studier.
- Designe og opbygge en simuleringsmodel til at repræsentere et
givet industrielt system.
- Formulere og afprøve forskellige scenarier vha. performance
evaluering (eks. gennemløbstider, kapacitetsudnyttelse,
lagerbindinger).
Til dette formål arbejder kurset med fundamentale aspekter
som:
- Modelleringsformalismer (e.g. Activity-based, Event-based,
Agent-based, System dynamics).
- Input og output dataanalyse og fortolkning.
- Validering og verifikation.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om modellering og simulering af industrielle
systemer under hensyntagen til systemkompleksitet og forskellige
systemdynamikker.
- Skal kunne redegøre for fundamentale aspekter knyttet til
simulering (herunder udvalgte formalismer, modeller og metoder til
system modellering og simulering).
- Skal kende til og kunne redegøre for anvendelsen af simulering
til beslutningsstøtte i systemdesign.
Færdigheder
- Skal kunne identificere centrale funktionelle blokke for
systemmodellering og simulering.
- Skal kunne udvikle og etablere en simuleringsmodel inden for en
konkret formalisme (eks. discrete event simulering) med henblik på
at analysere performance og identificere og afprøve relevante
alternative løsningsdesigns i eks. produktions- eller
servicesystemer.
- Skal kunne analysere systemperformance ved brug af
scenarier.
Kompetencer
- Skal kunne formulere og udføre relevante analyser med henblik
på vurdering af systemperformance.
- Skal kunne identificere, afprøve og sammenligne relevante
løsningsdesigns ved hjælp af simuleringseksperimenter med henblik
på forbedring af specifikke performanceparametre.
- Skal kunne sammenfatte løsningsforslag baseret på gennemførte
analyser, herunder udpege spørgsmål til videre
bearbejdning.
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Modellering og simulering |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |