Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet projekt på 3. semester og
kurserne på 4. semester eller tilsvarende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- skal have forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis
inden for Fysik, herunder termodynamik, klassisk mekanik, stoffers
struktur, laboratorieteknik, elektromagnetisme, optik, spektroskopi
og kvantemekanik; desuden skal dimittenden have viden om den
matematik og statistik, der kræves for ovenstående emner,
programmering og computermodellering, fysikkens samspil med såvel
andre naturvidenskabelige fag som det omgivende samfund, og
samarbejde, læring og projektarbejde.
- skal kunne forstå og reflektere over teori, videnskabelige
metoder og praksis samt understøttende digitale redskaber og
metoder
- kunne forstå videnskabelige metoder og teorier set i forhold
til semestrets tema.
Færdigheder
- skal kunne anvende fagområdets/ernes metoder og redskaber.
- skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger
indenfor fagområdet/erne samt begrunde og vælge relevante analyse-
og løsningsmodeller.
- skal kunne formidle faglige problemstillinger og
løsningsmodeller til både fagfæller og ikke-specialister.
- Opbygge en projektrapport efter fagområdets normer, inddrage
relevant litteratur, benytte korrekt fagsprog og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner, samt være fortrolig med brugen af almene
computerbaserede værktøjer benyttet på uddannelsen
- Begrunde valg af litteratur, metoder, modeller og andre
redskaber (herunder computerbaserede redskaber og metoder)
benyttet i projektarbejdet, samt vurdere projektets problemstilling
i relevant faglig, samfundsmæssig, økonomisk og teoretisk kontekst
samt i relation til faglitteraturen.
Kompetencer
- skal kunne håndtere komplekse og udviklings-orienterede
situationer i studie- eller arbejds-sammenhænge.
- skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde med en professionel tilgang.
- skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring i forskellige læringsmiljøer.
- Varetage planlægning og gennemførelse af et projekt og håndtere
komplekse og udviklingsorienterede opgaver under projektarbejdet
samt bidrage til projektgruppens arbejde og resultater.
- Identificere egne læringsbehov for fortsat udvikling og læring
indenfor fagområdet.
- Skal kunne udvælge passende computerbaserede metoder og
redskaber til behandling af specifikke problemstillinger.
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 10 ECTS svarende til
300 timers studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
under beskrivelsen af semesteret/kurset. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |