Formålet med modulet er at give de studerende viden om økonomiske problemer, som er relateret til jobdesign og design af præstationsmålinger og incitamentssystemer i organisationer. Modulet avancerer de studerendes viden om ”management control” igennem diskussioner af præstationsmålesystemer, herunder designkriterier, designvalg, målfastlæggelse, evaluering af præstation og belønning, samt sociale normer relateret til præstationsincitamenter.
Modulet indeholder en række cases / øvelser / beregninger. Disse giver teoretisk indsigt i de data, der anvendes i ledelsesværktøjer såsom digitale præstationsmålingsteknologier, der bruges i styringen af organisationer.
Gennem modulet vil de studerende arbejde med de tal og beregninger, der indgår i digitaliserede processer og systemer, der er relateret til ledelse af organisationer, såsom dem, der blev introduceret i modulet "Accounting information systems" på 1. semester. Modulet vil således hjælpe de studerende med at forbedre deres generelle digitale kompetencer ved at sætte disse kompetencer fra 1. semester i relation til teoretisk viden indenfor præstationsmåling.
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:
Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:
For information se § 17.
Prøvens navn | Præstationsmåling og incitamenter |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel eksamen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Performance Measurement and Incentives |
Modulkode | KAØKS20229 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi, cand.merc. |
Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
Institut | Aalborg University Business School |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |