Indhold
Modulet bygger videre på teoriundervisningen fra
bacheloruddannelsen i sociologi, og har til formål at introducere
de studerende til et eller flere nyere relevante sociologiske
værker. Undervisningen vil bestå af værktøjer til at arbejde med
teoretiske værker, kontekstualisering af værket og læsning af selve
værket.
Mål
Deltagelse i kurset bidrager på flere måder til udvikling af den
studerendes teoretiske viden og kunnen gennem introduktion til
nyere sociologisk teoretisk værker. Formålet er, at den studerende
for det første får viden om relevante sociologiske teoretiske
forklaringer af samfundsmæssige udviklingstendenser. For andet
gennem læsning og diskussioner af værker får udvidet den
sociologiske teoretiske ballast til empirisk analytisk arbejde på
andre dele af kandidatuddannelsen i sociologi. Sidst men ikke
mindst får den studerende teoretisk analytiske redskaber, der
sætter den studerende i stand til selvstændigt at arbejde
teoretisk, og derigennem styre egen faglig udvikling og
specialisering.
Modulet afvikles som en forelæsningsrække med dertil hørende seminarer, øvelser samt eventuel klyngevejledning
Prøvens navn | Sociologisk værklæsning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Yderligere uddybning og specificering kan findes i gældende semesterbeskrivelser og moodle.
Engelsk titel | Reading Sociological Theory |
Modulkode | KASOC2024_SV |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.scient.soc. |
Studienævn | Studienævn for Sociologi og Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |