Mål
Formålet med dette kursus er at give de studerende en introduktion
til forløbsanalyser på registerdatabaser, da en sådan indføring i
kvantitative metoder i forbindelse med longitudinelle design, giver
de studerende mulighed for gennem kvantitative sociologiske
analyser at studere forandring og stabilitet.
Indhold
Kurset starter med en introduktion til simple ikke-parametriske
metoder for forløbsanalyser, men fokuserer primært på en af de mest
anvendte modeller til studier af hændelser – nemlig Cox’s
regressionsmodel. Der arbejdes både med faste, ikke-tidsvarierende
og tidsvarierende baggrundsvariable. Derudover vil muligheder og
udfordringer i anvendelsen af registerdata til sociologisk analyse
løbende blive diskuteret, specielt vil der blive lagt vægt på
operationalisering af registerdata. Kurset bygger videre på
kvantitative metode kurser på 4. og 5. semester og i forhold til
operationalisering trækkes der på indsigter fra valgfaget i
surveymetodik (4. eller 6. semester)
Modulet afvikles som en forelæsningsrække med dertil hørende seminarer og/eller øvelser.
Prøvens navn | Sociologisk metodespecialisering: Forløbsanalyse på registre |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Sociological Methods Specialisation: Event History Analysis Applied to Longitudinal Administrative Data |
Modulkode | KASOC2022F10 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.scient.soc. |
Studienævn | Studienævn for Sociologi og Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |