Transnationalt socialt arbejde - Migration og medborgerskab

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

Det er en forudsætning, at 1. og 2. semester er bestået.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Udgangspunktet for dette linjefag er et internationalt blik på socialt arbejde. Kurset udforsker hvordan globale bevægelser i form af internationale sociale problemer påvirker og udvikler det sociale arbejde - både globalt og lokalt. Gennem en række teoretiske greb hentet fra socialt arbejde, feministiske studier, migrations- og kulturstudier og sociologien tilbyder kurset analytiske redskaber, som kan anvendes i analysearbejdet af transnationale bevægelsers betydning for og udvikling af socialt arbejdes praksisser for migranter som frivilligt eller ufrivilligt lever et liv på tværs af landegrænser. Linjefaget har således fokus på transnational og national politik, styring og praksisser i det sociale arbejde, herunder et blik på de seneste årtiers udvikling i migration til Danmark, samt på forskellige typer af indvandringsregulerende tiltag i Danmark og andre europæiske lande og udviklingen i migranters sociale situation i Danmark og EU.

Den studerende vil opnå kompetence til at analysere og forstå, hvordan forskellige typer af kultur- og medborgerskabsforståelse influerer på den offentlige og faglige debat om samfundsudviklingen generelt og synet på udsatte minoritetsetniske borgere. Og den studerende vil tilegne sig kompetencer i forhold til at analysere betydningen af forskellige typer af rammesættende love og politikker for migranters medborgerskab og inklusion, oplevelse af tilhørsforhold, transnationale familierelationer og identiteter. Vi diskuterer også betydningen af socialt arbejdes tiltag for migranter og minoritetsetniske borgeres hverdagsliv og positioneringsmuligheder.

Gennem hele linjefaget anvendes der empiriske eksempler fra praksis.

Mål
Målet er at kvalificere de studerendes teoretiske og analytiske færdigheder, forståelser og viden af transnationale bevægelsers betydning og påvirkning i det sociale arbejdes praksis i forhold til migranter som lever et liv på tværs af landegrænser.

Læringsmål

Viden

  • Udviklingen i transnationalt socialt arbejde
  • Internationale sociale problemer
  • Teoretiske perspektiver på migration og integration
  • Basale begreber i migrationsforskningen, såsom kultur, etnicitet, minoritet-majoritet, mobilitet, transnationalisme m.m.
  • Medborgerskab, nationalisme og tilhørsforhold
  • Har viden om forskellige metoder og videnskabsteoretiske tilgange, og kan redegøre og argumentere for et kvalificeret valg

Færdigheder

  • kan Analysere transnationale socialt arbejdes praksisser i et kritisk perspektiv
  • kan diskutere og reflektere over specifikke opfattelser af globale og transnationale sociale problemer, socialpolitiske programmer og deres tilhørende sociale praksisser
  • kan analysere og diskutere konsekvenser for udsatte minoritetsetniske borgere af et eller flere indvandringsregulerende tiltag
  • kan analysere medborgerskabs- / kulturopfattelsen eller specifikke kategoriseringer bag lovgivningsforslag/-ændringer eller et lovgivningsforslag/-ændrings betydning for udviklingen i socialt udsatte migranter og minoritetsetniske indbyggeres medborgerskabsbetingelser,
  • kan analysere og diskutere udfordringer og dilemmaer i det sociale arbejde i dagens kulturkomplekse globale samfund
  • Kan identificere og anvende valgte metodiske tilgange og argumentere 

Kompetencer

  • at analysere og identificere sammenhænge mellem forskellige forståelser og logikker i transnationale bevægelser og konsekvenserne heraf for det sociale arbejde og de implicerede udsatte migranter.
  • reflektere over socialt udsatte minoritetsetniske borgeres hverdagsliv ud fra en indsigt i migrationsudviklingen gennem de seneste årtier,
  • forholde sig kritisk til rammesættende vilkår for migranters bosætning og trivsel
  • forholde sig kritisk til forskellige begreber og teorier om migration og integration
  • Kan kritisk reflektere etisk, teoretisk og metodisk over den konkrete analyses mulighed og begrænsninger.

Undervisningsform

Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter og peerlearning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTransnationalt socialt arbejde - Migration og medborgerskab
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS30
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelTransnational Social Work - Migration and Citizenship
ModulkodeKASOA20243G
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS30
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København, Campus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Socialt Arbejde
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet