Tid i det sociale arbejde

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

Det er en forudsætning, at 1. og 2. semester er bestået.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Tid er en central del af det sociale arbejde. Det er eksempelvis ofte tid, der definerer arbejdsstrukturen og mængden af arbejdsopgaver, men det er også tid, der påvirker, hvordan den enkelte oplever sine arbejdsvilkår. Tid har også betydning for om det sociale arbejde virker efter hensigten, har man fx timet indsatsen rigtigt i forhold til borgerens levede liv og i forhold til andre indsatser. For borgere kan der knytte sig særlige marginaliseringsprocesser til tid, man kan fx opleve at man er ude af trit med sine jævnaldrende, eller at man lever på andre tider af døgnet end resten af samfundet. Udsatte borgere kan opleve at deres levede tid kommer i konflikt med det sociale arbejdes tid, og det giver anledning til nogle særlige problemstillinger.

I dette linjefag ser vi nærmere på ’tid’ og de forskellige måder, tid kan forstås på. Det er vigtigt, at tid ikke kun er et objektivt og kronologisk faktum, som bevæger sig efter klokketiden. Tid er også en subjektiv oplevelse, der kan ændre sig alt efter, om man eksempelvis oplever, at tiden går hurtigt, fordi man har det sjovt, eller tiden går langsomt, fordi man keder sig. Herudover findes der en organisatorisk tid og mange andre tidsforståelser, som gennemsyrer vores hverdag, og således også definerer en bestemt ramme, som det sociale arbejde udføres i forhold til.

Linjefaget giver indsigt i forskellige tidsforståelser, betydningen af tid for marginaliseringsprocesser og betydningen af tid for socialt arbejde med udsatte borgere. Faget er dels tilrettelagt som præsentationer af teoretiske forståelser, dels som indsigt i metodiske tilgange til at forsøge at fange tidsoplevelser, og dels som studerendes gruppearbejde og refleksioner omkring forskellige tidsforståelser. 

 

Mål:

De studerende vil gennem linjefaget opnå indsigt i tidsstrukturer, der gennemsyrer det danske samfund, og herunder også har en central betydning for udførelsen af det sociale arbejde.

Læringsmål

Viden

  • Forskellige teoretiske tilgange til tid med betydning for det sociale arbejde
  • Oplevelser af tid hos forskellige aktører i det sociale arbejde
  • Betydning af tid ved tilrettelæggelse af indsatser i det sociale arbejde
  • Konfliktlinjer i det sociale arbejde som knytter sig til tid
  • Forskellige former for design og metoder der er egnede til at belyse tid
  • Har viden om forskellige metoder og videnskabsteoretiske tilgange, og kan redegøre og argumentere for et kvalificeret valg

Færdigheder

  • At kunne anvende forskellige teorier om tid og reflektere over tid som et ikke udelukkende kronologisk faktum, men også som noget subjektiv og variabelt 
  • at kunne anvende tid som prisme til at analysere mødet mellem borgere, professionelle og frivillige i det sociale arbejde
  • at analysere tidens hierarkisering og denne hierarkiseringens magtfulde betydning for borgere
  • At kunne anvende forskellige metodiske tilgange til at belyse tid
  • Kan identificere og anvende valgte metodiske tilgange og argumentere 

Kompetencer

  • At kunne identificere og kritisk diskutere antagelser om tid i det sociale arbejde
  • At kunne diskutere og kritisk forholde sig til forskellige teoretiske tidsforståelser og empiriske resultater om tid i socialt arbejde
  • At kunne analysere socialt arbejde med udgangspunkt i forskellige tidsforståelser og -oplevelser
  • At kunne tilrettelægge, begrunde og diskutere forskellige metodiske tilgange til at belyse tid i det sociale arbejde
  • At kunne formidle betydningen af tid i det sociale arbejde
  • Kan kritisk reflektere etisk, teoretisk og metodisk over den konkrete analyses mulighed og begrænsninger.

Undervisningsform

Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter og peerlearning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTid i det sociale arbejde
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS30
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelTime in Social Work
ModulkodeKASOA20243F
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS30
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København, Campus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Socialt Arbejde
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet