Problemkonstruktioner og styringslogikker i socialt arbejde på social og sundhedsområdet

2024/2025

Forudsætninger for deltagelse i modulet

Det er en forudsætning, at 1. og 2. semester er bestået.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Mål:

Linjefaget retter fokus på problemkonstruktioner og styringslogikker i det sociale arbejde på social- og sundhedsområdet. Hensigten er at give de studerende analytiske redskaber til at forstå og analysere hvordan sociale problemer konstrueres i forbindelse med sygdomme, nedsat funktionsevne, handicap og/eller psykisk sygdom og de styringslogikker som kan identificeres i det sociale arbejde på makro, meso og mikro niveau som følge af skiftende problemforståelser. Linjefaget har således fokus på samspillet mellem skiftende paradigmer og diskurser som gør sig gældende i det professionelle arbejdes praksis på social- og sundhedsområdet samt betydningen heraf i borgernes hverdagsliv og deres livsmuligheder.

Linjefaget har særligt fokus på samspillet mellem samfundsmæssige forandringsprocesser og fremkomsten af nye typer af sociale og sundhedsfaglige problemer. Der teoretiseres og undersøges empirisk, hvordan samfundet, socialpolitikken og det sociale og behandlingsmæssige arbejde kan medvirke til at generere psykisk sårbarhed og nye sociale og emotionelle opdelinger mellem mennesker. Ligeledes er der fokus på krydsfelter og samspil der udvikles i det sociale arbejde hvor brugere og social- og sundheds professionelle mødes, og hvor skiftende paradigmer og diskurser gør sig gældende i det professionelle arbejde.

Ved bedømmelsen lægges vægt på, at den studerende udvikler viden, færdigheder og kompetencer indenfor følgende områder:

Læringsmål

Viden

  • Identifikation af hvilke grundlæggende og skiftende paradigmer og diskurser, der gør sig gældende i det sociale arbejde i det sociale og sundhedsfaglige felt
  • Har viden om forskellige metoder og videnskabsteoretiske tilgange, og kan redegøre og argumentere for et kvalificeret valg

Færdigheder

  • Med afsæt i den generede viden vises færdigheder i at analysere, hvordan disse forståelser udspiller sig i en konkret empirisk case med fokus på såvel de professionelles som borgernes perspektiv. En analyse som har fokus på, hvordan disse forståelser påvirker en konkret praksis i socialt arbejde?
  • Kan identificere og anvende valgte metodiske tilgange og argumentere 

Kompetencer

  • Udvikle en idéskitse til en tværfaglig /tværsektoriel indsats/aktivitet/ projekt efter eget valg, som retter sig at styrke det sociale arbejde i en social og sundhedsfaglig kontekst. Det skal tydeligt fremgå, hvordan viden og færdigheder omsættes til konkrete og innovative indsatsformer.
  • Kan kritisk reflektere etisk, teoretisk og metodisk over den konkrete analyses mulighed og begrænsninger.

Undervisningsform

Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter og peerlearning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblemkonstruktioner og styringslogikker i socialt arbejde på social og sundhedsområdet
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS30
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelConstruction of Problems and Governance in Social Work and in the Field of Health Work
ModulkodeKASOA20243D
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS30
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København, Campus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Socialt Arbejde
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet