Faget stiller skarpt på det sociale arbejdes vilkår og
muligheder i situationer, hvor velfærdsstaten møder borgere. Det
gøres konkret ved at dykke ned i – og diskutere hands-on analytiske
anvendelsesmuligheder i – en række førende teorier om
frontlinjepraksis og street-level bureaucracy (SLB). SLB (og
beslægtet) forskning rykker sig i disse år virkelig meget både
begrebsligt og empirisk, og faget giver de studerende viden om
noget af det bedste nyere forskning på området og opdyrker deres
evner til at bruge den aktivt i egne undersøgelser. Faget tilbyder
dermed de studerende en pallette af begrebslige muligheder for at
forstå og analysere det borgernære sociale arbejde i
velfærdsstatens frontlinje.
Teoretisk vil faget blandt andet introducere til værker af førende
SLB-tænkere, centreret om centrale begreber som ’skønsudøvelse’,
’moralske dispositioner’ og ’krydspres’. Undervisningen på faget
gør en dyd ud af at koble de ofte abstrakte begreber til empiriske
og/eller hverdagslige eksempler – fx ved at trække på underviseres
egen empiriske forskning eller ved at aktivere de studerendes egne
erfaringer fra praksis som en ressource. Undervisernes (Mathias
Herup Nielsens og Andreas Jørgensens) forskning i socialt arbejde
handler især om udsatte børn og familier, beskæftigelse samt
digitalisering. Men undervisningen sigter imod at give indsigter
som ikke er snævre og kontekstafhængige, men anvendelige til at
analysere sysstem-borger-møder på tværs af socialt arbejdes
forskellige kontekster.
Faget rammesætter frontlinjepraksis i et samfund præget af generelle tendenser - fx henimod øget digitalisering mere selvbetjening og et bredt ønske om afbureaukratisering – og styrker studerendes evner til at reflektere over, hvordan sådanne tendenser former vilkårene for arbejdet ved frontlinjen.
I særlig grad bestræber faget sig på at gøre studerende i stand til at anvende teorier i konkrete analyser af empiri. Dels ved at give en række eksempler på, hvordan teorierne anvendes af andre eller af underviserne selv, dels ved at lade de studerende prøve kræfter men en række øvelser, hvor de i mini-analyser skal benytte sig af begreber fra kurset.
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter og peerlearning.
Prøvens navn | Frontlinjer i det sociale arbejde |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter
fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af
gældende semesterbeskrivelser |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | The Frontline of the Welfare State |
Modulkode | KASOA20243C |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København, Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialt Arbejde |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |